Ligfiets-forum Archief: bericht 21086

Re: Ervaring met tijdrithelm (gaat het echt sneller?)

Theo van Goor t.v.goor op hccnet.nl
Za Mrt 11 08:10:38 UTC 2006

Citeren Wim Schermer <aerocam op xs4all.nl>:
> Op 10 mrt 2006, om 21:41 heeft Marcel van Eijk het volgende geschreven:

> Juist als je de plastic schaaltjes bedoelt die daar voorheen voor
> werden gebruikt. Onjuist v.w.b. de huidige goedgekeurde
> tijdrithelmen, waaronder bijv. de MET Stradivarius TT.

Ik ben wel geen tijdrit(helm) kenner maar wel, fanatiek helmdrager.
Voor mij is een helm vooral 365 dagen per jaar bescherming tegen de
(weer)elementen. Ik ben nl. weinig-haar-drager dus zon, regen en kou op mijn
blote hoofdhuid heb ik een broertje dood. Dat de helm misschien ook tegen
intiem kontakt met stoeptegels beschermt is mooi meegenomen.

De stroomlijn van de helm is voor mij minder zwaar wegend. Toch heb ik echter
ervaren dat op momenten de helm wel degelijk verschil maakt.
Gebruik een simpele Mango helm (Tempelman) gekozen vanwege het korte staartje
aan de achterkant. Ik heb een rolbeugel vlak achter mijn hoofd daar komt hij
net niet/wel tegen aan.
Aan de voorkant heb ik een lange en brede zonneklep van Sinner vast gemaakt.
Tegen zon en neerslag in het gezicht. Het zeiltje van de Alleweder heb ik
vervangen voor een vaste kap van petflesplastic. Daarboven op zit een
opstaande randje van doorzichtig plastic als windscherm.
Als ik onderuit ga zitten en diep in mijn fiets lig. Sluit de helm met klep
bijna aan op dat opstaande randje.
Als ik eens een keer heel hard ga (slipstreamen achter een brommobiel,
windmee) of juist met harde tegenwind, merk ik wel degelijk dat het verschil
maakt of ik recht overeind zit of dat het gat is afgesloten met mijn helm.
De verlengde velomobiel.nl-helm (=helm van Allert) is de luxe uitvoering.
Werkt echter alleen bij velomobielen, niet bij low-racers.

Volgens mij merk je het verschil met een stroomlijnhelm pas goed bij hoge
(wind) snelheden. Ik kan mij goed voorstellen dat Wim boven de 50 km/uur beter
fietst met dan zonder helm. Of het ook een betere tijd oplevert is dacht ik
ook afhankelijk van andere factoren.
Ook ben ik het eens met Wim dat de pasvorm en bescherming moeten mee wegen in
de keuze van een helm. Als de pasvorm niet goed is beschermt de helm minder
maar je zal hem ook niet graag opzetten. Hij moet ook niet hinderen tijdens de
rit. Bij een low-racer is een tijdrithelm het puntje op de i in combinatie een
goede vorm staartpunt.

Zoals Tomas van Schaik de helm toepast kan volgens mij zelfs in het dagelijks
gebruik nog zinvol zijn in het winderige gebied waar hij fietst.
http://www.ligfiets.net/fotoboek/fotoboek.php3?id=2606&idxsort=achternaam&idxtype=foto&geo_x=&geo_y=
Zijn fiets is geknipt voor die helm.

Theo - voelt zich zonder helm bloot op de fiets - van Goor