Ligfiets-forum Archief: bericht 21054

Re: Nubby

H. Wessels H.Wessels op C12H22O11.org
Do Mrt 9 23:58:25 UTC 2006

Ful Valstar wrote:

> Het woord HPV wordt vaak gebruikt terwijl het over een ligfiets gaat.
> De term NUB gaf ik aan als alternatief voor de term HPV.
> De term HPV is nogal algemeen en de term NUB zegt in ieder geval dat het
> over een fiets gaat. En UCI-vrij. Dat is een belangrijk kenmerk.

NUB lijkt me een totaal overbodige term.
HPV is het meest overkoepelend, sluit helemaal niets uit als het maar
menskracht aangedreven voertuigen zijn.
Fiets geeft aan dat het om fietsen gaat.
De totaal onnodige term NUB geeft aan dat het om alle fietsen behalve de
door de UCI goedgekeurde fietsen gaat.
Ligfiets is weer een specifiek type fiets.

Waarom wil je toch zo graag de door de UCI toegalaten fietsen uitsluiten?

> Deze en de andere punten zijn van onvriendelijke kunststoffen en worden op
> een onvriendelijke manier gemaakt. Vriendelijkere materialen/ productie-
> methoden zijn er volop maar resulteren nu nog in veel te zware punten.

De kunstofpuntjes van Novosport zijn nog nooit onvriendelijk tegen mij
geweest. Hoe onvriendelijk de werknemers zijn die die puntjes maken heb
uk geen idee van maar her lijkt me sterk dat bij Novosport alleen maar
onvriendelijke mesen werken.
Maar ik neem eerlijkgezegd aan dat je het meteriaal en de
verwerkingsmethode milieu onvriendelijk vind. Hoewel PP recycelbaar is
een epoxies niet spaalt dit voor consumenten artikelen geen rol. Het
grootste PP recyling bedrijf van Europa, Aufderhaar b.v. staat direct
naast en achter het bedrijf waar ik werk.

> Daarom schreef ik 'state of the art'. Men is bezig met verdere ontwikkeling
> van het vriendelijkere en goedkopere  Polypropeen. En de gebruikelijke
> versteviging door glasvezels(of duurdere vezels) kan vervangen worden door
> Polypropeen vezels (extrusie). Op zich is de zodoende verkregen homogene
> massa al een vooruitgang.
> Dan moet ook nog tooling bedacht/gemaakt worden om de staartpunt in 1 x te
> spuiten/vacuum-/persen. Daarna kost 1 staartpunt bijna hetzelfde als een
> grote speciekuip. En da's nie veul.

Je bedoelt dus dat je graag 2 miljoen subsidie wilt hebben om een
tiental staartpuntjes met PP te kunnen spuiten? Lijkt me een minstens
even grote geldverspilling als het Mitka project.

Een (bagage)staartpuntje zal altijd aanzienlijk meer kosten als een
grote speciekuip. Dat ligt aan de vorm: voor een specikuip is er maar
een beweging nodig om de vorm te openen en te sluiten. Bij een
bagagestaartpuntje gaat dat niet.

Ik heb spuitgietvromen voor spoelkokertjes laten maken. Hele simpele
rechthoekige kokertjes met een sleuf er in. Dat kan alleen uit als je er
tienduizend of meer van wilt maken. Bij kleinere aantallen is het
goedkoper om ze uit karton te laten vouwen.

Ik kan best begrijpen dat je van een wereld droomt waar bagagepuntjes
per 1000 bij de fabrikant besteld worden maar zover zijn wel helaas
niet. Het spuitgiet puntje waar jij over fantaseert is niet een
technisch probleem maar een economisch probleem.

> Wat bedoel je met HPV's ? Bij ligfietsen is er altijd al een klasse-
> indeling geweest. En gelukkig wordt er constant over nagedacht om e.e.a te
> verbeteren want het was niet altijd zo leuk vroeger. Wat dacht je van:
> The early IHPVA events were straight line sprints timed over 200 meters.

Ik bedoel HPV landvoertuigen. Daar zit een enorme variatie in. Ik wil me
niet beperken tot ligfietsen. Waarom zou ik?

De IHPVA maakt alleen onderscheid tussen water-, land- en
luchtvoertuigen. Binnen de clubcompetitie van de NVHPV onderscheiden we
ook geen klassen. Op CV doen we het soms wel en soms niet. Beide
standpunten hebben zo hun voor- en nadelen. We hebben nooit niet
ligfietsen en in het bijzonder UCI toegestane fietsen uitgesloten van
deelname aan wedstrijden voorzover ik weet.

> Later kwam meer variatie in afstanden en klasse-indelingen.

Alleen in afstanden. Geen klassen bij de IHPVA.

> Kortom de rijders willen zelf een klasse-indeling; maak daar gebruik van en
> je krijgt bijna vanzelf een betere ligfiets. De door mij voorgestelde
> verplicht gesloten aandrijving wordt door veel mensen als een zeer gewenste
> verbetering aangemerkt.

Nou, het is voor de eerste maal dat ik het hoor. Maar ja, ik draai nog
maar 5 jaar in het wedstrijdcircuit mee dus ik kan ook nog niet alles weten.

De enige reden dat er om klassen wordt gevraagd is omdat
ongestroomlijnde fietsen onder bepaalde omstandigheden geen kas hebben
als ze tegen gestroolijnde fietsen moeten rijden. In plaats van de fiets
te verbeteren moet het reglement aangepast worden zodat men ook een kans
heeft. Dat ken ik ergens van... Oh ja, de UCI, die heeft de UCI klasse
verzonnen omdat de ligfiets te snel was. Je hebt zelf kunnen zien
hoeveel de fietsen door de UCI klasse er op vooruit zijn gegaan.

Een klasse indeling zal _niet_ leiden tot een betere ligfiets. Klasse
indeling leidt tot dingen zoals de NoCom. Een ongestroomlijnde fiets die
precies aan de Amerikaanse regeltjes voor de 'stock' klasse voldoet. Die
regeltjes verbieden aangeplakte of opgelaste stroomlijnvleugels. Daarom
zijn ze bij de NoCom geintegreerd in het frame.

Een verplicht afgesloten aandrijving is een hele rare eis die niets met
racen te maken heeft. Ik denk dat een Birk Comet ongeveer aan die eis
voldoet. Ik geloof niet dat de Brik Comet ongelovelijk populair daardoor
is geworden.

Als je een verplichte kettingkast zou instellen dan plak je tegen de
huiige racers gewoon een carbon kettingkastje die precies aan de regels
voldoet maar het zal niets wezenlijks aan de fiets veranderen. De fiets
wordt alleen wat gevoeliger voor beschadigingen bij transport.

Challenge heeft in zijn assortiment een ligfiets met geheel gesloten
aandrijving gehad: de Challenge Wizard, type forens. Ik neem aan dat
deze uit het assortiment van Challenge is genomen omdat het zo'n
doorslaand succes was. Denk je ook niet?
http://www.ace-shop.com/beide/foto's_fietsen/349wizard.jpg

> Misschien had ik er even bij moeten zetten dat snelle fietsen (2-wielers)
> om diverse redenen zo goed als nooit voorzien zijn van gesloten aandrijving.

Nee, het geheel sluiten van de aandrijving is compleet overbodig voor
snelle fietsen.

> Mag ik opmerken dat dat gekloot met die ketting niet prettig is ?

Kan ik me voorstellen. Een ketting die er af is gelopen in een geheel
omsloten aandrijving is helemaal niet prettig om er weer op te leggen.
Bij een open ketting gaat dat een stuk makkelijker. Vanwege de
gedeeltelijk omsloten aandrijving is Rosmarie Buehler op CV 2004 de
overwinning op het criterium misgelopen (ze werd 1 na laatste nadat ze
in een bocht onderuit was gegaan en de geheel omsloten ketting eraf lag).

> Een Velomobiel is voor veel mensen (300 miljoen is veel) wat te kostbaar.

Wil je serieus beweren dat er een markt is voor 300 miljoen
Velomobielen? Bij welke prijs? Als je er 300 miljoen bestelt wil ik ze
wel leveren voor EUR 1000 per stuk.

Ook hiet mag wel wel dromen maar je wel reeel blijven als je iets of
iemand de schuld wilt geven van het niet uitkomen van je droom.

Hans Wessels