Ligfiets-forum Archief: bericht 21031

Re: Nubby

Ful Valstar ful_valstar op hotmail.com
Wo Mrt 8 18:37:33 UTC 2006

Citeren H. Wessels <H.Wessels op C12H22O11.org>:
> Waarom noem je een ligfiets niet gewoon een ligfiets en de berijder van
> een ligfiets een ligfietser. Dat is pas duidelijk.

Het woord HPV wordt vaak gebruikt terwijl het over een ligfiets gaat.
De term NUB gaf ik aan als alternatief voor de term HPV.
De term HPV is nogal algemeen en de term NUB zegt in ieder geval dat het
over een fiets gaat. En UCI-vrij. Dat is een belangrijk kenmerk.

> (F)> > Voor 2 miljoen ..bijvoorbeeld een praktische staartpunt met > >
bagegeruimte ontwikkelen .. in grote serie van een state of the art > >
kunststof gemaakt .. uiteindelijk lage kostprijs.

> Mag ik even lachen? Die wens is alang in vervulling gegaan. Dit heeft
> ons de Mitka opgeleverd!

Als het NL voetbalteam gewonnen heeft zeggen we: we hebben gewonnen.
Als ze niet gewonnen hebben zeggen we : ZE hebben verloren.
Als de Mitka een succes geworden was, dan had jij ze niet uitgelachen.
Door de Mitka weten de huidige Velomobiel-bouwers dat ze op het goede spoor
zitten. En het geeft potentiele Velomobielkopers zekerheid.

Mensen die iets proberen en eventueel geen succes hebben moet je niet
uitlachen maar bewonderen om hun moed. De doelstelling was er naar.
Sporters die verliezen ga je toch ook niet uitlachen.
Kortom er zijn heel veel mensen blij van de Mitka geworden;goede investering.

> Praktische staatpunten met bagageruimte kun je gewoon kopen bij Novosport:
> http://www.novosport.de/?Produkte:Kofferr%E4ume
> Geen enkele reden om hier nog eens 2 miljoen aan te spenderen.

Deze en de andere punten zijn van onvriendelijke kunststoffen en worden op
een onvriendelijke manier gemaakt. Vriendelijkere materialen/ productie-
methoden zijn er volop maar resulteren nu nog in veel te zware punten.

Daarom schreef ik 'state of the art'. Men is bezig met verdere ontwikkeling
van het vriendelijkere en goedkopere  Polypropeen. En de gebruikelijke
versteviging door glasvezels(of duurdere vezels) kan vervangen worden door
Polypropeen vezels (extrusie). Op zich is de zodoende verkregen homogene
massa al een vooruitgang.
Dan moet ook nog tooling bedacht/gemaakt worden om de staartpunt in 1 x te
spuiten/vacuum-/persen. Daarna kost 1 staartpunt bijna hetzelfde als een
grote speciekuip. En da's nie veul.
En nee, het gaat toch niet meer wegen dan voorheen.

>(F)> > worden met deze (standaard) staartpunt i.c.m. een verplicht gesloten
>(H)> Dit lijkt me een heel onzinnig voorstel. Is net zo iets als
> hardloopwedstrijden voorstellen met verplicht maat 40 schoenen. Het
> leuke van HPV's is de enorme variatie die mogelijk is. Jij probeert
> voortdurend deze variatie te onderdrukken.

Wat bedoel je met HPV's ? Bij ligfietsen is er altijd al een klasse-
indeling geweest. En gelukkig wordt er constant over nagedacht om e.e.a te
verbeteren want het was niet altijd zo leuk vroeger. Wat dacht je van:
The early IHPVA events were straight line sprints timed over 200 meters.

Later kwam meer variatie in afstanden en klasse-indelingen.
Kortom de rijders willen zelf een klasse-indeling; maak daar gebruik van en
je krijgt bijna vanzelf een betere ligfiets. De door mij voorgestelde
verplicht gesloten aandrijving wordt door veel mensen als een zeer gewenste
verbetering aangemerkt.

Misschien had ik er even bij moeten zetten dat snelle fietsen (2-wielers)
om diverse redenen zo goed als nooit voorzien zijn van gesloten aandrijving.
Mag ik opmerken dat dat gekloot met die ketting niet prettig is ?

> bij elkaar hebt gefantaseerd.

Een Velomobiel is voor veel mensen (300 miljoen is veel) wat te kostbaar.

Ful