Ligfiets-forum Archief: bericht 21014

Re: Nubby

H. Wessels H.Wessels op C12H22O11.org
Di Mrt 7 22:25:20 UTC 2006

Ful Valstar wrote:

> Oei, daar ging ik even de mist in. Maar uit de tekst bleek verder toch wel
> wat de bedoeling was.

Nou nee.
Je wilt het niet over HPV's hebben.
Je voert een nieuwe term NUB in als alternatief voor HPV wat beperkter
is qua dekking dan HPV maar nog niet beperkt genoeg.
Waarom noem je een ligfiets niet gewoon een ligfiets en de berijder van
een ligfiets een ligfietser. Dat is pas duidelijk.

> Het lijkt mij zinniger om 2 miljoen euro(Icarus) te stoppen in de
> ontwikkeling van (lig-)fietsen dan in hpv-vliegtuigen.
> Voor 2 miljoen euro kan je bijvoorbeeld een praktische staartpunt met
> bagegeruimte ontwikkelen zodat deze in grote serie van een state of the art
> kunststof gemaakt kan worden voor een uiteindelijk lage kostprijs.

Mag ik even lachen? Die wens is alang in vervulling gegaan. Dit heeft
ons de Mitka opgeleverd!

Praktische staatpunten met bagageruimte kun je gewoon kopen bij Novosport:
http://www.novosport.de/?Produkte:Kofferr%E4ume
Geen enkele reden om hier nog eens 2 miljoen aan te spenderen.

Nee laat ze maar lekker onzinnige projecten uitvoeren op universiteiten.
Dan bestaat er nog een beetje kans dat ze perongeluk tegen iets nuttigs
aan lopen.

> Schiet me nog te binnen dat het een zinnige (2-wieler) race-klasse kan
> worden met deze (standaard) staartpunt i.c.m. een verplicht gesloten
> aandrijving.

Dit lijkt me een heel onzinnig voorstel. Is net zo iets als
hardloopwedstrijden voorstellen met verplicht maat 40 schoenen. Het
leuke van HPV's is de enorme variatie die mogelijk is. Jij probeert
voortdurend deze variatie te onderdrukken.

> Noem het 'the real world klasse', ook leuk voor de Engelstalige Cary.

Ik geloof dat de Velomobiel veel echter is dan de klasse die jij zoeven
bij elkaar hebt gefantaseerd.

> Mooie combinatie; een stukje subsidie(staartpunt/tooling ontwikkeling)  en
> daarna het geheel individueel verder optimaliseren onder de prestatie-druk
> (racen). Dan krijgen we uiteindelijk een beter bruikbaar product dan dat nu
> onder  druk van de UCI, en de blind volgende hordes, in 70 jaar ontstaan
> is.

Ik heb zo het idee dat een real world fiets weinig met de UCI te maken
heeft. De UCI heeft alleen wedstrijden gedomineerd en heel weinig
invloed op de fiets waarmee een moeder 's ochtends haar kinderen mee
naar school brengt en daarna boodschappen gaat doen. Dat zijn geen
diamand frame fietsen en dus niet toegestaan door de UCI en volgens jouw
definitie dus NUBs. Praktische dingen als kettingkast, bagagedrager,
standaard, spatborden: allemaal verboden bij de UCI maar op de meeste
real world fietsen te vinden.

> Verder was het jammer dat het naar voren gebrachte item 'Non-UCI' geen echte
> aandacht kreeg in deze draad.

Je wens is in vervullin gegaan. Ik heb zoeven overtuigend aangetoond dat
het gros van het Nedrlandse fietspark reeds Non-UCI zijn.

> Maar misschien valt het in de praktijk wel mee; waarschijnlijk zullen de
> meeste liggers wel spontaan aan de belangstellenden uitleggen dat de
> ligfiets lang geleden werd uitgesloten bij UCI-races en daarom pas later is
> dooronwikkeld. Waarschijnlijk komt het woord HPV daar helemaal niet aan te
> pas.

De meeste ligfietsers zullen het helemaal niet over UCI en racen hebben.
Ze zullen vertellen dat hun ligfiets lekker comfortabel is, dat ze geen
last van zadelpijn hebben, geen stijve nek krijgen en dat ze wat minder
last van tegenwind hebben.

Hans Wessels