Ligfiets-forum Archief: bericht 21006

Re: Re: Nubby

H. Wessels H.Wessels op C12H22O11.org
Di Mrt 7 20:27:45 UTC 2006

Ful Valstar wrote:

> Ja wel, maar ik zie nog geen toepassing van die technieken bij ligfietsen.

Ja, dat heb je met die grote oogkleppen van je. Leet ik je vertellen wat
iemand die open staat van andere vormen van HPV dan alleen ligfietsen
met 26" wielen heeft kunnen horen afgelopen zondag.

De motoren van het vliegtuig van team Icarus zijn mensen (HPV!) die in
een ligfiets achtige houding energie gaan leveren. De onderzoekers van
de universiteit van Maastricht hebben gekeken wat nou de verschillen
zijn tussen bukfietsen en ligfietsen. Wat voor een invloed heeft het
verschil in houding op het gebruik van de spieren? Hoe moet je daar
rekening mee houden bij het trainen? Hoe zit het met de optimale trapas
hoogte (hoogte benen-hart)? Hoe koel je in een afgesloten cabine de
motoren zo efficient mogelijk?

Een groot deel van deze vragen komen regelmatig langs op de lijst als
een bukker overstapt op een ligger. Als het weer eens gaat over waarom
ligfietsers het zo moeilijk hebben met klimmen. Als we het hebben over
de voor en nadelen van geheel gesloten Velomobielen. Als we het over
trainen hebben en de combinatie van lig en bukfietsen.

Op het zuiver technische vlak is het natuurlijk reuze interessant om
naar de aandrijlijn te kijken die gebruik gaat worden. Waarvoor wordt
gekozen en waarom? Hoe wordt de haakse overbrenging gerealiseerd? Kan
dit nieuwe argumenten leveren voor de cardan-as discussie?

Hans Wessels