Ligfiets-forum Archief: bericht 21003

Re: OT: Belgen en taal (was Re: Nubby

G.M.Beumer gert op scintilla.utwente.nl
Di Mrt 7 19:47:56 UTC 2006

> Nederlands uit de Randstad kan voor Vlamingen weer heel exotisch zijn (voor mij ook, maar dit
> terzijde). Een voorbeeld, uit "Het Belgisch labyrint" van Geert van Istendael:
>
> "Bij mij thuis zitten enkele Nederlandse vrienden gezellig te kletsen. [...] Al die Nederlanders
> wonen in Brussel en omgeving, sommige al jaren. We krijgen het over de Nederlandse school in
> Brussel. [...] Zegt een heel vriendelijke dame met een enorme Randstedelijke tongval: "Ik vind
> dat de kinderen zo mooi praten daar, ook de Belgische, helemaal zonder accent. Maar ja, de
> [...]

Vorig jaar was ik met een vriend van me een weekendje fietsen in de
Ardennen. We logeerden bij een 'chambre d'Hotes' oid. De vrouw des
huizes sprak Nederlands (we zaten dus in Wallonie) en vertelde ons dat
ze ons kon verstaan. Wij hadden een accent maar ze verstond ons.
Vlamingen daarin tegen kon z niet verstaan.

Grrz
Gert -Wat ?? Wij een accent?- Beumer