Ligfiets-forum Archief: bericht 20990

Re: OT: Belgen en taal (was Re: Nubby

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Di Mrt 7 16:10:04 UTC 2006

Citeren Marcel van Eijk <hpvmars op gmail.com>:

> Even ter correctie: er bestaan geen Belgische woorden. Het Nederlands
> is de taal die gesproken wordt in Nederland, Vlaanderen, een deel van
> Brussel en een deel van Suriname en de Nederlandse Antillen. Er is
> zelfs een Nederlandse Taal Unie met vertegenwoordigers uit deze
> landen. In principe is het groene boekje maatgevend. Ook woorden uit
> verschillende dialecten zijn opgenomen en ook andere lokale
> uitdrukkingen. Zo zal een westerling het niet hebben over een deur die
> los staat, terwijl dat in het oosten toch vrij normaal is.

Conclusie: Belgisch is dus een dialect van het Nederlands? Toch vreemd dat
er meer dan genoeg dialectwoorden niet in het woordenboek voorkomen (nu even
snel dubbelchecken....).

(ik zie trouwens dat ik een typfout heb gemaakt in het eerste bericht; ik
noem daar 'henne' maar dat moet 'zenne' zijn; een woord wat ik op het GL-
forum vaak tegen kom; wordt vaak aan het einde van een zin geplakt en
betekent in het Nederlands zoiets als 'hoor'; zoals in 'dat is een machtig
mooie fiets hoor' waarbij 'hoor' vervangen kan worden door 'zenne', fiets
wordt ook wel 'velo' genoemd. Volgens mij Beltisch toch wel wat meer dan een
dialect maar toch echt een eigen taal.

Wilfred -erg veel totaal andere woorden- van Norel