Ligfiets-forum Archief: bericht 20981

mio i n de quest

Verzijl, Klaas klaas.verzijl op oce.com
Di Mrt 7 14:01:32 UTC 2006

Dag GPSers,

Ik fiets wel eens met een GPS apparaat in de quest. Een mio 168 PDA. Ik had eerst het ding met de standaard zuignap-zwanenhals houder op de rechter wielkast geplakt, maar dat trilde te veel en bovendien liet ie vaak los.
Toen heb ik het houdertje waar de PDA in gaat (losneembaar van die zwanenhalshouder) op een strip aluminium geschroefd.
De strip zit vast aan één van de boutjes die de helften van de stroomlijn aan elkaar houdt. Om trillen en dansen tegen te gaan is er nog een touwtje van de houder naar het moertje van de spiegel geknoopt. De boel zit goed vast.

Ik heb géén externe antenne nodig, maar ik heb dan ook geen quest met carbon.
Voor de zekerheid heb ik zo'n plastic zakje met ritssluiting om mijn PDA gedaan. Tegen het vocht.
Verder heb ik voor de "grote reis" een extra accu achter mijn stoeltje gemonteert met daaraan vast een DC-DC converter. Vervolgens een kabeltje gelegd van die converter naar de PDA.

De PDA op zich kan wel of niet geschikt zijn voor fietsers. De software moet je er immers nog instoppen. Als ik fiets in duitsland, (ik woon vlak aan de grens) ga ik eerst op pad zonder het ding aan te zetten. Wil ik naar huis, dan start ik TOMTOM op. En dan wijst hij me keurig de weg naar huis. Wel instellen op "beperkte snelheid". Maar ik woon dan ook in een gebied waarbij vrijwel alle wegen te befietsen zijn.

Waar ik ook mee heb gefietst, is het programma Ozi-explorer. Dat is een mooi programma maar je kan er geen routes mee berekenen. Je scant een kaart in in de computer thuis, en tekent daar een route in. (even kort door de bocht dan). Daarna stop je kaart en route in je PDA. Op het schermpje zie je gewoon de kaart (noorden is altijd boven, da's even wennen als je naar het zuiden gaat).
Dit werkt eigenlijk altijd goed. Het programma kan automatisch naar een nieuwe kaart schakelen als je van de vorige "af-fietst". Het heeft zeer veel mogelijkheden. Maar je moet je er wel goed in verdiepen. Voordeel is, dat dit programma minder rekenkracht vergt dan TOMTOM. En dat dus ook je actieradius groter is.

Groeten Klaas (verdwaalt nooit tijdens zijn woon-werk ritje) Verzijl.

This message and attachment(s) are intended solely for the use of the addressee and may contain information that is privileged, confidential or otherwise exempt from disclosure under applicable law.
If you are not the intended recipient or agent thereof responsible for delivering this message to the intended recipient, you are hereby notified that any dissemination, distribution, or copying of this communication is strictly prohibited.
If you have received this communication in error, please notify the sender immediately by telephone and with a "reply" message.
Thank you for your cooperation.