Ligfiets-forum Archief: bericht 20975

RE: Vorm van stroomlijnpuntje (was: Windtunnels)

Schaik, TR van - SPLCC TR-van.Schaik op td.klm.com
Di Mrt 7 12:30:16 UTC 2006

Bloemhof Sake schreef:
> Ik bedoelde de achterkant niet in de enge zin van de laatste 10cm,
> maar meer vanaf 10cm achter de schouders.
> Is de vuistregel dan 12 of 24 graden?
>
> Sake -Hans bedankt voor het meten- Bloemhof

De vuistregel is:

Laat de stroomlijn vorm van evenwijdig met de stroming, vloeiend
terugkomen, waarbij een logaritmisch verloop (of hogere graads) de
voorkeur heeft boven scherpe hoeken en cirkelvormige overgangen
(plotselinge toename in drukverloop).

Je kan beter de hoek af laten hangen van de lengte van de
stroomlijnpunt. Als je een heel kort puntje wilt maken heeft het toch
geen zin je aan bovengenoemde hoek te houden omdat je dan toch weer gaat
bobtailen...

Hoelang wordt de stroomlijnpunt? En welke breedte bij de schouders??

Een ideetje wat ik heb/had is het volgende: neem een heel bundeltje
lasdraden of glasrietjes van voldoende lengte. Monteer deze naast je
stoeltje evenwijdig aan de stroming van de lucht en bundel de punten die
los naar achter steken bij elkaar in een punt. Je kan ervoor kiezen te
bundelen waardoor de hoek 360 graden nadert of alleen naar elkaar laten
komen.
Dit is de makkelijkst te behalen "ideale" vorm.

Groet,

Thomas - Nooit van gekomen - van Schaik

For information, services and offers, please visit our web site: http://www.klm.com. This e-mail and any attachment may contain confidential and privileged material intended for the addressee only. If you are not the addressee, you are notified that no part of the e-mail or any attachment may be disclosed, copied or distributed, and that any other action related to this e-mail or attachment is strictly prohibited, and may be unlawful. If you have received this e-mail by error, please notify the sender immediately by return e-mail, and delete this message. Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (KLM), its subsidiaries and/or its employees shall not be liable for the incorrect or incomplete transmission of this e-mail or any attachments, nor responsible for any delay in receipt.