Ligfiets-forum Archief: bericht 20965

Windtunnels

Schaik, TR van - SPLCC TR-van.Schaik op td.klm.com
Di Mrt 7 10:45:30 UTC 2006

Verzijl, Klaas schreef:
> Even heel iets anders.
>
> Het woord "windtunnel" wordt hier regelmatig genoemd.
> En ik heb begrepen dat op de lijst een aantal windtunnel-experts
zitten.

Ik ga me aangesproken voelen Klaas, komtie!!

> Nou heb ik een boekje over luchtstromingen (berekeningen van
> weerstanden, Reynoldsgetallen etc.).
> Na een paar formules te hebben bekeken, lijkt het mij dat in een
> volwassen windtunnel er nooit sprake kan zijn van laminaire stroming.
> Want De diameter van de "pijp" waarin het te testen voorwerp zicht
> bevindt is groot en de luchtsnelheid hoog. M.a.w.: het Reynoldsgetal
is
> altijd veel te hoog. (>2300)

Hmmm, Klaas eerste vergissing; je baseert het Reynoldsgetal op de
diameter van de meetsectie?? Over het algemeen wordt het Reynoldsgetal
bij voertuigen betrokken op de lengte van het voertuig. Bij vleugels op
de koorde van de vleugel.

En hoe concludeer je dat de stroming niet laminair kan zijn adhv het
Reynoldsgetal??
Of men de stroming laminair kan krijgen is afhankelijk van de bouw van
de tunnel, de suskamer (een soort expansieruimte waarin de lucht wordt
afgeremd om laminair te maken), en laminaire "filters" (zeg maar een
open cel maas waardoor alle luchtdeeltjes op evenwijdige afstand in de
meetsectie terecht komen en daardoor (gelijke druk zegmaar) een meer
laminaire stroming garanderen).

100% laminair is onmogelijk en alleen theoretisch mogelijk. Maar een
nauwkeurigheid van 2-3% afwijking is met een beetje tunnel goed
mogelijk.

> Is er dan geen laminaire stroming in een windtunnel?

Jawel, als dit niet zo zou zijn, zou je noooooooooit vergelijkbare
metingen kunnen doen.

> Groeten, Klaas

Makkelijkste aerodynamica regel voor de zelfbouwer:

What looks fair to the eye, is fair to the Air!!

Groet,

Thomas - Is er dan toch vraag naar een aerodynamica workshop??? - van
Schaik

For information, services and offers, please visit our web site: http://www.klm.com. This e-mail and any attachment may contain confidential and privileged material intended for the addressee only. If you are not the addressee, you are notified that no part of the e-mail or any attachment may be disclosed, copied or distributed, and that any other action related to this e-mail or attachment is strictly prohibited, and may be unlawful. If you have received this e-mail by error, please notify the sender immediately by return e-mail, and delete this message. Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV (KLM), its subsidiaries and/or its employees shall not be liable for the incorrect or incomplete transmission of this e-mail or any attachments, nor responsible for any delay in receipt.