Ligfiets-forum Archief: bericht 20964

Re: MiTAC Mio 168 in Quest

H op rryLieben H op rryLieben
Di Mrt 7 10:41:07 UTC 2006

Citeren Toni Cornelissen <tcornelissen op gmail.com>:
> Weet iemand of de MiTAC Mio 168 geschikt is als boordcomputer voor een
> Quest? Ik kan het ding op m'n werk met korting kopen.

Ik heb de Mio 169+, een wat luxere versie met een fors geheugen. Het werkt
perfect als je met de auto via Emmen, Assen en Marum naar het velodrome in
Sloten moet navigeren of als je een RazzFazz wilt ophalen bij iemand die in
een flat in München woont. Het rijdt heel ontspannen en veilig, omdat je niet
met kaarten hoeft te jongleren of een afslag te laat herkent. Je geeft een
adres of je voert een opgeslagen persoon in en je komt perfect waar je wezen
moet. De gesproken aanwijzingen van Mia (koosnaampje) zijn soms incorrect. Dat
merk je snel en dan kun je het beste op het scherm afgaan totdat Mia zich weer
hersteld heeft. Ik denk dat het toestel een gespleten persoonlijkheid heeft
met Mia die de stem beheerst en Mio die de kaarten laat zien op het scherm.
De ontvangst van satellieten is duidelijk veel beter dan die van de Etrex
Legend outdoor GPS die ik al een poos heb. De Legend bevalt maar matig omdat
ik moeite heb met aflezen van het kleine grijsschaal scherm, zeker als ik het
dekje op de Quest heb.

Ik heb hem ook geprobeerd in de Quest omdat de gesproken aanwijzingen
fantastisch zijn als je het dekje op hebt en het scherm moeilijk af kunt
lezen. De  computerstem is prima verstaanbaar onder alle omstandigheden en het
grote verlichte kleurenscherm is ook goed zichtbaar, maar ik liep tegen een
aantal problemen aan.
Ten eerste heeft het geen waterdichte behuizing, zodat de levensduur wsl.
beperkt is in zo'n vochtige omgeving als in een velomobiel. Maar zelfs al zou
je hem inpakken in een waterdichte hoes dan blijft nog over dat de Mio je
vrolijk over wegen probeert te sturen waar een fiets niet mag komen. Volgens
de specificaties is de Mio geschikt voor fietsen en wandelaars, maar in de
praktijk sluit hij enkel snel- en autowegen uit. De 80 en 100 km wegen met een
bord "verboden voor fietsen" herkent ie niet. Enkel op kortere afstanden kun
je 'm daardoor voor de fiets gebruiken, maar fietspaden ziet ie ook al niet.
Kortom, zo goed als waardeloos voor de lange afstands fietser en verre van
optimaal voor de stadsfietser.
Verder gaat de lithium accu ongeveer 4 uur mee voordat je 'm op moet laden,
dus voor langere tochten moet je een externe accu meenemen.

H op rry.