Ligfiets-forum Archief: bericht 20940

OT: Belgen en taal (was Re: Nubby

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Ma Mrt 6 19:34:26 UTC 2006

Citeren Ful Valstar <ful_valstar op hotmail.com>:

> Waarom we niet 'Nederlandse Vereniging voor Menskracht aangedreven
> Voertuigen' heten is onbekend.  Opmerkelijk is dat zelfs de Belgen, die on-
> Nederlandse woorden haten, ook het woord HPV gebruiken.

Toch vreemd. Ik zit vrij regelmatig op een Belgisch forum. Een Vlaams forum
om wat specifieker te zijn.
Je stelling dat Belgen on-Nederlandse woorden haten, moet je dan toch eens
aan de Belgische mensen uit WalloniŽ duidelijk maken; de Vlamingen zullen je
eeuwig dankbaar zijn.
'Ja maar' zegt Ful, 'Die WalloniŽrs spreken Frans, ik had het over de
Nederlands sprekende Vlamingen'. Zeker maar de WalloniŽrs zijn nog altijd
wťl Belgen. Maar goed, dan gaan we het toch hebben over de Vlamingen?

Ooit het woord 'vijs' in het Nederlands woordenboek gezien? Of 'amai'?
of 'henne'? Een kleine greep uit vťle ON-Nederlandse woorden die ze toch
echt wel gebruiken maar waarvoor ik (als Nederlander) toch echt eerst een
vertaling moest krijgen.

Dat Belgenvolk is toch echt een stuk toleranter qua taal dan je lijkt te
beweren (wel een duidelijke uitzondering lijkt de talenstrijd tussen de V'en
en W'ers).

Wilfred -spreekt veel Nederlanders en ook veel Belgen- van Norel