Ligfiets-forum Archief: bericht 20922

Re: (Geen onderwerp)

H. Wessels H.Wessels op Picardi.nl
Ma Mrt 6 09:25:55 UTC 2006

jan van osch wrote:
> Tenslotte:  het verbieden van stayeren in welke wielerwedstrijd dan ook
> vind ik nogal dubieus en een bron van welles/nietes-gesteggel.
> In een wielerwedstrijd moeten ook slim- en sluwheid een rol kunnen
> spelen naast kracht en uithoudingsvermogen.

Je hebt verschillende wedstrijden. Als er een tijdrit wordt gereden dan
gaat het om een gevecht met jezelf tegen de klok. Puur doorzette, en
karakter tonen. Als iets een tijdrit ismoet er ook in de geest van een
tijdrit gereden worden. Bij een criterium spelen slim- en sluwheid een
grote rol. Een goede wedsrijdrijder zal zich aan deze regels houden
gewoon uit liefde voor de sport: daar haart valsspelen niet bij.

> Hoe gaat dat trouwens: stayeren achter een gestroomlijnde ligfiets?
> Hoeveel voordeel heb je? Kun je dan nog wel spreken van stayeren?

Het psychologisch voordeel van achter een ander aan kunnen jakkeren is
heel groot. Je kunt dan dieper gaan dan als je er alleen voor staat. Je
spieren kunnen nog zo zeer doen maar als Ymte voor je rijdt (of je voelt
zijn hete adem in je nek) dan zijn er ongekende reserves te vinden zodat
je met hem mee kunt.
Bij fietsen met staartpuntjes is er zeker voordeel te halen met
stayeren. Het is niet veel maar alle kleine beetjes helpen. Bij een
Quest is er maar heel weing voordeel te behalen. Maar het psychologische
voordeel blijft.

> Als je dan de individuele kracht van een persoon wilt meten zonder
> storende elementen van buitenaf, dan kan dat het beste op een
> rollenbank, maar daar is natuurlijk geen bal aan om naar te kijken en
> inderdaad, jij zei het al, wij zijn allemaal kijkertjes.

Bij een tijdrit willen we de prestatie van de combinatie fiets en rijder
meten. Dat gaat niet op een rollenbank.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/