Ligfiets-forum Archief: bericht 19099

Re: Alu kloppen

Ful Valstar ful_valstar op hotmail.com
Zo Dec 11 21:45:13 UTC 2005

Citeren Kvhage <kvhage op xs4all.nl>:
> Technisch kun je daar inderdaad veel van leren, maar esthetisch niets. Het
is een tikkeltje ordi
> allemaal. Ik geef toe dat je fietsen niet helemaal kunt vergelijken met
motorfietsen, maar
> mensen als Bram Moens, Paul Voerman en Bauke Muntz hebben wel een iets
betere smaak...
> Groeten,
> Kees

Het gaat mij echt om het bedenken/maken van iets an sich.
Zelfs een Hummer(!!) bekijk ik met veel belangstelling.
Jaren geleden ontdekte ik een van de eerste ladingen leger-Hummers ( tbv
opslag USA in NL) op een dieplader geparkeerd op de P-plaats boven op de
sluizen van Enkhuizen.
Toen kon ik er onder kruipen en een fraai stukje standaardisatie zien; de
formule 1 achtige wielophanging was voor alle 4 de wielen identiek. En de
vooras ligt voor de motor zodat zo te zien waarschijnlijk zelfs de volledige
voor- en achteras identiek zijn. Zodoende wordt zo'n vtg minder duur om te
maken en wordt het onderhoud/onderdelen voorziening ook iets makkelijker.
Maar dat wil niet zeggen dat ik een USA of Hummer fan ben.

Met de zin 'fietsen niet helemaal vergelijken met motorfietsen' ben ik het
niet eens want je kan letterlijk alles met alles vergelijken. Waarom niet?
Er is domweg geen verschil tussen een mooi bedacht en CNC- gefreest
onderdeeltje van een Hummer of een (m-)fiets.
Trouwens die freesmachine weet helemaal niet of hij iets voor een Hummer of
een fiets freest. Zelfs als je dat wel aan hem verteld.

Als je het woord 'estetisch' gaat gebruiken lijkt de discussie opeens
wat minder zakelijk en dus moeizamer te worden.
Maar ook estetisch gezien kan je gewoon alles met alles vergelijken.
En dat wordt in de real world ook gedaan; laatst waren er in NL een aantal
Renault-designers die Hollandse gebouwen/kunst/cultuur kwamen bekijken om
inspiratie op te doen.

Ful - maakt niet uit wat je maakt als je je maar vermaakt-  Valstar