Ligfiets-forum Archief: bericht 19095

Re: Cassette losdraaien mbv kettingzweep?

f.cornelese f.cornelese op planet.nl
Zo Dec 11 16:10:45 UTC 2005

Frans probeerde z'n cassette los te krijgen:

> Bottom line: het lukt niet! Ik zal iets fout doen of de cassette zit erg
> vast, ik weet het niet. Wat ik heb gedaan is:
> - Kettingzweep over de cassette gelegd (losse kettinggedeelte
> anti-clockwise over de cassette gelegd, dus handvat naar rechts)
> - Afnemer geplaatst
> - Steeksleutel erop
> - Vervolgens de zweep tegengehouden (dus clockwise druk zetten) en met de
> steeksleutel de cassette los proberen te draaien (dus anti-clockwise
> kracht zetten)
>
> In eerste instantie schoot de zweep los omdat die ketting lekker nieuw is
> [...]

Volgens mij doe je het goed, maar soms zit de cassette idd erg vast.
Mijn methode:

wiel vr je, rechtop, op de grond zetten met de niet-cassettekant tegen je
benen
kettingzweep om het op een na grootste tandwiel leggen
geen steeksleutel maar grote bahco op afnemer (langer)
zweep in je linkerhand, afneemsleutel in je rechterhand, stand 10 voor 2
je moet nu beide naar beneden duwen, evt met een stoot.

Zo lukt het mij altijd.

Frank