Ligfiets-forum Archief: bericht 19093

Re: Cassette losdraaien mbv kettingzweep?

Jurjen jurjen op recam.nl
Zo Dec 11 16:05:21 UTC 2005

On 11-12-2005 16:42, "Frans Veldmans" <ligfiets op rotjeknor.org> wrote:

>  Wat ik heb gedaan is:
> - Kettingzweep over de cassette gelegd (losse kettinggedeelte
> anti-clockwise over de cassette gelegd, dus handvat naar rechts)
> - Afnemer geplaatst
> - Steeksleutel erop
> - Vervolgens de zweep tegengehouden (dus clockwise druk zetten) en met de
> steeksleutel de cassette los proberen te draaien (dus anti-clockwise
> kracht zetten)

Dat klinkt wel goed... Heb je de afnemer vastgezet met de quick-release of
heb je een exemplaar met een asje dat in de holle as valt?

Pas op met teveel geweld, het laatste kransje zit maar met een kort stukje
draad op het freewheel. Probleem kan wel zijn dat het kransje van alu is en
het freewheel van staal. Eerst even fors WD40 erop lijkt me het beste.

Succes.

Jurjen, heeft ook een kettingzweep:D

Dat gedoe met de bankschroef was toen de cassette één geheel vormde met het
freewheel, dat met de afnemer in de bankschroef van de as moest worden
gedraaid.