Ligfiets-forum Archief: bericht 19056

zeldzaam verschijnsel (was Re: Hè toe nou mensen.

Kees van Malssen kees op r-en-d.demon.nl
Do Dec 8 12:46:23 UTC 2005

Bob noemt ons stijfkoppig
> Inderdaad politie agenten zijn ook maar mensen. Velomobielrijders echter
> ook. En mensen hebben nou eenmaal de neiging om stijfkoppig te zijn indien
> ze overtuigt zijn van hun eigen gelijk. Hoe meer je een bepaalt onderwerp
> aan het hart gaat (de wet voor agenten en de velomobiel voor de
> velomobilist) hoe stijfkoppiger we worden. Als je die tegenover elkaar zet
> kun je dus wat verwachten.

Hier generaliseer je wel heel erg, Bob. Er zijn ook mensen die overtuigd zijn
van hun eigen gelijk zonder daar stijfkoppig mee om te gaan. Zoals die andere
opmerking over "net mensen" al aangaf, je hebt ze in soorten en maten.
Sommige mensen gaan uit van het principe dat gelijk hebben nog niet hetzelfde
is als gelijk krijgen. Anderen meer dat iedereen het er mee eens moet zijn,
of erkennen dat niet iedereen hetzelfde is.
Mijn fietsen (in ww zowel als znw) gaan/t mij zeker aan mijn hart. Maar ik
dwing niemand op/in een fiets en vind het al helemaal geen probleem als
mensen er anders over denken. Als die dan roepen dat ik gek ben, geef ik ze
groot gelijk.

> Laten we de eer aan onszelf houden.
>
> Ook al wordt het zeer stijfkoppig ontkent op deze lijst. Objectief gezien
> is een Velomobiel een zeldzaam object, gaat veel sneller dan door 99% van
> de medeweggebruikers wordt ingeschat, is laag, is daardoor erg slecht
> zichtbaar en is heel kwetsbaar in vergelijking met een gemotoriseerd object.

- Zeldzaam: ja
- Sneller dan 99% van de medeweggebruikers inschat: nee.
Juist over mijn Kwessie krijg ik vaak te horen dat ie zo snel gaat, zo snel
eruit ziet enzovoorts, ook als ik op dat moment ontzettend langzaam ging
(voor mijn eigen idee dan). Juist de velomobielen zien er dus wel snel uit.
Goed, lang niet iedereen schat de snelheid juist in, maar heel vaak wordt ie
in ieder geval niet te laag ingeschat.
- Laag: ja
- Daardoor slecht zichtbaar: nee
Je hebt gelijk wanneer je bedoelt dat de kans dat je achter iets verscholen
bent groter is. Maar dan ben je ook (nog) niet in een contactlijn.
Je hebt niet gelijk als je het beschouwd vanaf achteropkomend of
tegemoetkomend perspectief. Juist dan ben je heel goed zichtbaar, je zit
namelijk midden in het blikveld van andere bestuurders, die stenen en kuilen
willen ontwijken, dus ook velomobilisten (en andere liggers) niet willen
raken (geeft van die krassen). Daarom moet je ook niet te veel aan de kant
van de weg rijden, want dan plaats je jezelf visueel "in de berm" en dat is
dan ook waar je terecht zult komen.
- Daardoor slecht zichtbaar: misschien toch.
Herinneren jullie je het "aap" experiment bij Paul de Leeuw dat ik recent
hier noemde? Dat zou verplichte kost voor (lig)fietsers moeten zijn, want het
vertelt je hoe bij mensen een mentaal filter de informatie die door de ogen
binnen komt gescheiden wordt in relevant en niet relevant. Als je
geconcentreerd uitkijkt naar auto's (want die zijn gevaarlijk voor jou als
auto bestuurder) dan worden andere dingen die je ogen wel zijn weggefilterd
in je brein: huizen, bomen, struiken, koeien, ligfietsers, honden, vogeltjes,
bussen, trams.
Zelfs oogcontact is geen garantie dat je gezien wordt.
Het formaat van het object is hierbij volstrekt onbelangrijk: als het filter
het als niet relevant beschouwd, wordt het niet aan je bewustzijn
doorgegeven.
Aandacht trekken kan zo'n filter dwingen de informatie toch door te geven:
sirenes en (zwaai)lichten zijn van die aandachttrekkers.

> Het kommentaar op deze lijst heeft weer veel weg van de spookrijder die de
> melding op de radio hoort en uitroept ik zie er wel honderd!
>
> Deze keer niet eens het f............. woord gebruikt.
>
> Bob (De rest is gek maar wij zijn net iets gekker) Dietrich.

Groeten,
Kees, ooit een normaal mens ontmoet? En, beviel het? van Malssen