Ligfiets-forum Archief: bericht 19024

Re: bellend fietsen binnenkort verboden?

H. Wessels H.Wessels op Picardi.nl
Wo Dec 7 15:32:43 UTC 2005

Hans Huijgen wrote:
> Op 7-12-05 heeft p.kaagman op drechterland.nl<p.kaagman op drechterland.nl>
> het volgende geschreven:

> - Even denken: ik maak 2 kunstarmen aan het stuur zodat ik met mijn
> eigen hand kan bellen
> - Hoe tonen ze in een VM aan dat ik toch echt een hand aan het stuur had?
> - Of hoe zit dat dan met een Bike en bellen? Leuk idee om een bon te
> krijgen voor het niet met je handen aan het stuur zitten, terwijl je
> die voor de rechtlijnigheid niet nodig hebt. (-:

Vreemd hoor. De minister zegt zelf in de toelichting:
"Toelichting RVV artikel 61a
 2. Inhoud van de verbodsbepaling

Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een
motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod
strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe
gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt,
aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel
5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser
door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg
veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden
veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een
motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen-
en buschauffeurs en motorrijders."

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/