Ligfiets-forum Archief: bericht 18985

Re: Lege band oppompen - hoe houd je het ventiel op zijn plek

Bas en Afke basenafke op salix.demon.nl
Di Dec 6 17:47:08 UTC 2005

----- Original Message -----
From: "Dirk-Jan" <dirk-jan op laika.nl>
To: <forum op lijst.ligfiets.net>
Sent: Tuesday, December 06, 2005 12:53 PM
Subject: [Ligfiets] Lege band oppompen - hoe houd je het ventiel op zijn
plek

> Vanmorgen een band geplakt en weer op de fiets gezet. In lege toestand zat
> alles goed. Na oppompen zag ik echter dat het ventiel scheef zat. Een paar
> tellen later hoorde ik pssssst: de band was bij het ventiel kapot
gescheurd.
> Ik heb dat wel eens eerder gehad, dat het ventiel scheef zat na pompen. Is
er
> een truukje om de band op zijn plek te houden tijdens het oppompen van een
> lege band?

Na het omleggen van de biba kijk ik altijd heel goed of het ventiel midden
in het velggat steekt en recht staat. Gaat hij wijken tijdens het oppompen
dan laat ik de lucht weer lopen en begin opnieuw.

Omdat het schroefringetje een onding is om onderweg in natheid en kou eraf
te draaien, als ie al niet vast zit door zand of pekel, laat ik die
tegenwoordig weg. Daarvoor gebruikte ik dit ringetje altijd juist om de lege
binnenband goed in het gat te fixeren voor te gaan pompen. Tegenovergesteld
aan de hier heersende kennersmethode dus. Ik heb dat altijd handig gevonden
en zelden problemen mee gehad. Nu ik die ondingen niet meer monteer is het
soms wat beter opletten of alles netjes zit.

Veel mensen rijden overigens met een verkeerde combinatie van
ventiel/ventielgat. In de 406 velgen is waarschijnlijk weinig keuze en zijn
de ventielgaten meestal voor auto- en dunlopventiel. Hier een raceventiel
(nou heb ik alle soorten benamingen echt helemaal gehusseld) in monteren (6
mm) is niet de netste oplossing maar wordt erg vaak gedaan. Dat gaat wel
maar levert naar mijn idee toch een vergroot risico op ventieluitscheuren en
scheefzitterij.

Ik los dit tegenwoordig op door in de velg met montagekit een alu plaatje te
plakken met een gat van 6,3 mm (6,5 zo je wilt) van 1 of 1,5 mm dikte.
Hierna gaat het monteren bij mij stukken eenvoudiger en heb ik minder last
van uitscheuren.

Er bestaan ook ventiel-onding-ringetjes met een verkleinde borst die netjes
in het te grote velggat vallen, maar omdat zo'n ringetje van buiten komt
lost het eigenlijk niet zo veel op, en door de passing in de velg komt ie
alleen nog maar moeilijker los.

Ik heb ook wel gewerkt met een zelfgeknipt rubber ringetje uit
autobinnenband, dat helpt ook al wel.

Bas - Quest = weinig knutselen, dus dan maar dit soort frutsels verzinnen -
Dekker