Ligfiets-forum Archief: bericht 5408

Re: ken je dat...

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Zo Dec 12 19:46:49 CET 2004

Citeren Mark van Gorkom <mvang op xs4all.nl>:

> Ik had ze vrijdagochtend alle 14 nog, maar kon ze alleen met grootste
> krachtinspanning terugvinden: bevroren versnellingskabels, gelukkig 's
> middags weer ontdooid, zo gauw nog ff kijken of het het nog doet, voor ik
> morgenochtend onaangenaam verrast wordt. Gelukkig kan ik de hele
bekabeling
> er in een minuut of twee uithalen, om bij de kachel te leggen.

Ik ken wel dat je 's ochtends de fiets uit de garage haalt, naar je werk
fietst, een dagje werkt en 's middags je Alleweder van de handrem afzet en
tot de ontdekking komt dat hij het vertikt om ook maar n millimeter te
rollen. Remkabels vastgevroren dus. Dit was de eerste winter dat ik de fiets
had. De remkabels kwamen in de wielkasten van onderaf, dus met de opening
naar boven wijzend. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Ik heb om die
reden de remkabelroute veranderd; nu komt hij van bovenaf (door een extra
bocht te maken).
Teruggaande was het verdraaid voorzichtig rijden met slecht functionerende
remmen.

Wat belangrijk is vr aanbrengen van de binnenkabels: eerst de buitenkabels
vanbinnen volspuiten met teflonvet. Waar vet zit kan geen water zitten.
Fietsenmakers hebben er een speciaal pompje voor. Werkt uitstekend.

Wilfred -sinds die ene winter nooit meer problemen gehad met vastzittende
remkabels- van Norel