Ligfiets-forum Archief: bericht 5373

Re: kettingwax

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Vr Dec 10 19:11:52 CET 2004

Citeren Wouter staljanssens <wost op pandora.be>:

> Lees hier en daar over wax voor kettingen. waar smeer ik mijn ketting nou
> best mee?

Ik heb sinds 2 weken ExtremeBlack op m'n ketting gesmeerd. Helaas heb ik het
nog niet goed kunnen testen waarvoor ik het heb aangeschaft: namelijk het
vasthouden van vuiligheid (of beter: het NIET vasthouden van vuiligheid)

Ik heb slechts 1 dag met regen gereden. Waar m'n ketting zwaar en knarserig
zou gaan lopen, is de ketting deze ene keer vrij snel knarsvrij geworden. In
eerste instantie knarste hij dus flink als gevolg van modder wat op de
ketting is gevallen. Maar die krakerigheid was er snel vanaf in
tegenstelling tot momenten met ander smeermiddel. Het lijkt dus te werken.
Maar omdat ik nog maar n dag gereden heb met regen, wil ik nog geen
conclusie trekken.

Ik heb overigens wel het idee dat je met SupremeBlack vaker moet smeren dan
met teflonvet. Maar goed, ook dat weet ik niet zeker. De temperatuur is
afgelopen week flink omlaag gegaan wat mogelijk ook bepaalde invloeden heeft
op SupremeBlack.
Ik test nog even verder.

n ding is zeker: al zou ik SupremeBlack elke 2 weken moeten aanbrengen,
liever dt dan regelmatig meten schoonmaken omdat de ketting anders zwaar
trapt. Maar goed, deze conclusie is dus mogelijk wat te voorbarig.

Wilfred -morgen een paar druppen SB op de ketting doen- van Norel