Ligfiets-forum Archief: bericht 5364

Re: lichtbundels

Andr é Vrielink andre-v op planet.nl
Vr Dec 10 16:32:51 CET 2004

---knip---

> Waarna de accu ook stuk is.
Als je dit vaak doet wel. Maar wat ik er mee bedoel is dat je een
behoorlijke veiligheid marge hebt wat je met een halogeen lamp niet hebt.

> De te gebruiken lampjes hebben een spiegel ingebouwd. Het ene merk is beter
> gebundeld dan het andere (philips heeft zeer goede bundeling)
Klopt ook, Maar als ik een LED lamp wil dan wil ik hem ten alle tijden
kunnen gebruiken zonder tegen"liggers" of bukkers te verblinden. Dat wil
zeggen dat je een bundel heb waarmee je goed kan zien wat je wil/moet zien
maar weinig tot geen strooilicht boven de horizon verspreid. Dat lukt niet
met een standaard 12v halogeen lamp omdat de spiegel daar niet voor is
bedoelt. En als je dus een lamp gaat ontwerpen met een spiegel die bedoelt
is voor op de fiets en je wil dat lampje ook nog een beetje compact hebben
dan is punt 3 duidelijk een voordeel...

> 500 a 1000 uur voor een 20 Watt lamp (zie boven)
Ik wil van mijn leven niet met 20 wat fietsen. En dan niet om de
lichtopbrengst maar om het stroomverbruik, dan moet ik 4x zoveel accu
gewicht mee nemen om dezelfde tijdsduur te kunnen halen. Bovendien zal een
20watt veel minder last hebben van trillingen dan een 2,4 watt lampje, en
een 100 wat zal er nog minder last van hebben en geeft ook meer licht.....
Maar dat wil niet zeggen dat ik er mee wil fietsen

> Ja

> Een lamp is ook zeer goed elektronisch te dimmen. (bijvoorbeeld in twee
> standen, zie mijn zelfbouw)
Nee dit is niet waar, Ja je kan een Halogeen lamp dimmen maar het rendement
gaat dan hard achteruit en het licht wordt geel en bij 30% van zijn vermogen
geeft een halogeen lamp (zo goed als) geen licht meer. Bij een LED is dat
niet zo, daar gaat het rendement omhoog, de kleur blijft hetzelfde en zelfs
bij 5% van zijn vermogen geeft een LED nog behoorlijk wat licht, genoeg
bijvoorbeeld om nog goed gezien te worden.

> Ik rijd al jaren met een 12V, 20W, 10 graden bundel halogeenlamp en heb nog
> geen goede reden gezien om deze niet meer te gebruiken.
Er is inderdaad nog weinig als alternatief voor een 20 watt halogeen lamp,
maar met een 5 watt luxeon is dat wel te maken, de Luxeonic lamp is daar een
voorbeeld van, maar het kan nog veel beter (vooral wat de bundel betreft
dan).

> Mijn mening,
> groeten,
>
> René Prevo

Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben zolang het maar dezelfde is als
ik heb... ;-)   gekheid natuurlijk.

Groeten André Vrielink