Ligfiets-forum Archief: bericht 5360

Re: lichtbundels

kees op r-en-d.demon.nl kees op r-en-d.demon.nl
Vr Dec 10 14:57:41 CET 2004

René Prevo steekt een lichtje op:
[knipperdeknip]

> Waarna de accu ook stuk is.

Hier kijk ik van op. Als je kijkt naar het principe van een gloeilamp
(waarvan de halogeen een uitvoering is) en de LED, dan zou je precies het
omgekeerde verwachten. Immers, als de accu vol is, geven beide licht met een
bepaalde stroom en spanning. Als de accu iets leeg begint te raken, dan wordt
de spanning iets lager. Bij een halogeenlamp is de stroom in principe lineair
gekoppeld aan de spanning, dus bij zakken van 12 naar 11 volt, zakt de stroom
ook maar met 9%. De accu zal nu snel verder leeg raken en de stroom zakt maar
langzaam in. De spanning wordt echter te laag om de draad nog mooi te laten
gloeien, dus in plaats van mooi licht heb je een gloeiende spijker.
Neveneffect is dat je gloeidraad kouder wordt, waardoor de weerstand afneemt
ergo dat de stroom minder afneemt dan op grond van de spanningsdaling te
verwachten valt. De halogeenlamp zal door blijven trekken tot er van de 12
volt helemaal niets meer over is. Meestal erg destructief voor je accu.

Dan een (weerstand voorgeschakelde) LED. De stroom wordt in eerste instantie
door de spanning over de weerstand bepaald, daarnaast door de spanning over
de LED. De laatste is echter exponentieel gekoppeld.
Heb je bv 3 LEDs in serie op diezelfde 12V accu, dan staat er 10.5 Volt over
de LEDs en 1.5 over de weerstand. Nemen we (voor het voorbeeld) 1 watt
Luxeons, dan praten we over 350 mA en dus een weerstand van R = V/I = 4 ohm.
Zakt de spanning van de accu naar 11 volt, dan neemt de stroom al sterk af,
waardoor de spanning over de LEDs iets zakt en er toch nog 1 volt over de
weerstand overblijft. De stroom is dan terug naar I = V/R = 250 mA. Bij 8%
lagere spanning dus 29% minder stroom. De kleur van je licht is echter
onveranderd, alleen iets minder intensiteit (30% ongeveer). Als je nu nog je
licht niet uitgezet hebt en de accu verder leegraakt tot 10V overblijft, dan
zakt de spanning over de LEDs nog iets, zodat er nog net een miezerige 0.5V
over de weerstand overblijft, stroom wordt nog maar 125 mA, opnieuw een
halvering dus, afname van intensiteit maar nog steeds wel wit licht. Bij de
volgende volt eraf bij de accu is het wel ongeveer afgelopen en zal er nog
een heel klein stroompje lopen (nog steeds wit licht).

Ergo, de kleur licht blijft gelijk, de intensiteit neemt af, maar de spanning
van de batterij zal nooit zover zakken als bij de halogeenkoplamp.
Als de accu ingezakt is naar 8 Volt, zal de halogeen er nog 200 a 250 mA uit
proberen te persen, terwijl de LED het met 10% of minder daarvan zal willen
doen. Me dunkt dat de halogeenlamp dus meer kans maakt om de batterij kapot
te krijgen.

Kees, gelukkig raakt een dynamo niet leeg, van Malssen

PS ik weet, een dynamo heeft ook nadelen.