Ligfiets-forum Archief: bericht 5338

Re: vraagjes over verlichting

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Do Dec 9 17:46:02 CET 2004

Citeren Koen Van den Bergh <koen op ligfiets.net>:

> Mijn 6v 10w lampje staat vrij ver gericht, waardoor ik tot 15/20m (gokje)
> vrij goed kan zien zien. Dichterbij is de bundel nauwelijks sterker, maar
> dat hoeft ook niet.
>
> Mijn andere 10w lamp staat overigens vrij dichtbij afgesteld. Die voldoet
> nog niet in volgende veel voorkomende gevallen: straatverlichting staat
a)
> ver uit elkaar waardoor je steeds aan licht/donker moet wennen b) er
bomen
> staan vlakbij de straatverlichting. Je ziet dan nog niet genoeg om putten
> op tijd op te merken... :S

> [...]

In principe kan je met 2 goede 2,4W lampjes een heel eind komen.... zolang
het maar stikkedonker is. De ellende is inderdaad dat ander licht het beeld
verstoort. Denk aan auto's en inderdaad lantarenpalen. Als het rustig is op
de weg, kan ik met 2x 2,4W halogeenlampjes goed genoeg rijden. Alleen met
veel auto's heb ik eigenlijk niet genoeg aan 20W halogeen.

Paulus heeft daar dus ook last van alleen dan nog erger. Hij fietst op een
fietspad dat links ligt van de weg. Hij wordt verblind door auto's waardoor
hij niets meer ziet. Enige oplossing is dan véééél licht produceren zodat je
eigen licht niet overstemd wordt door tegenlicht (of ander licht zoals
lantarenpalen).

Wilfred -onlangs met alléén verlichting door 8 witte 5mm LEDs in de mist
gefietst wat op dat moment beter ging dan mét halogeenlichten- van Norel