Ligfiets-forum Archief: bericht 5333

Re: vraagjes over verlichting

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Do Dec 9 17:24:36 CET 2004

Citeren Koen Van den Bergh <koen op ligfiets.net>:

> Zelf ben ik voorstander voor een brede egale bundel. Ik weet niet of het
> aan mij ligt, maar ik zie de belangrijke details zoals putten, steentjes
> enzo beter in een brede bundel. In bochten is het handig dat de berm ook
> goed mee verlicht word, zodat je goed kan zien waar je exact moet
> afdraaien.
> Bij een smalle is het verschil in intensiteit ook groter, wat volgens mij
> vermoeiender zal zijn voor je ogen.
>
> Koen -en Wilfred heeft liever een smalle bundel-

Tja, het mooiste is nog de combinatie breedstraler EN verstraler.
Breedstaler om redelijk dichtbij (zeg de eerste 5 meter) de weg af te
speuren en ook de berm goed te zien. Dat lukt met die 20W halogeen 10 graden
zr goed.

Verder weg wordt het met die 10 graden lamp minder.... Het bereik is me niet
ver genoeg. Of mogelijk wel ver genoeg maar de hoeveelheid strooilicht dat
vlak voor de fiets op de grond komt en ook wel iets verder (zeg 10 meter),
is zodanig helder dat het eventuele licht dat wl verder komt, in het niet
valt. Kortom: eigenlijk zou ik graag een breedstraler willen hebben die
dichtbij even helder licht geeft als een smalle-bundel-lamp op minimaal 15
meter.

Wilfred -combi 10graden halogeen met 5 graden halogeen ofzo?- van Norel