Ligfiets-forum Archief: bericht 5330

Re: vraagjes over verlichting

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Do Dec 9 16:56:49 CET 2004

Citeren Klaas Verzijl <kve op oce.nl>:

> 2) Halogeenlampjes kun je behalve in verschillende vermogens ook krijgen
> met verschillende hoeken waaruit het licht straalt. Dit varieert van 10
> graden tot 36. Zou die 10 graden te klein zijn? Bij een smallere bundel
> heb je natuurlijk wel lekker veel licht/oppervlak. Maar tja... ik wil
> wel de bermrand kunnen zien. (wellicht het lampje laten draaien in de
> carroserie net als bij oudere citroen's?)

10 graden is zéker NIET te smal. Ik heb hier een 10 graden halogeenspotje
20W 12V in m'n Alleweder gebouwd. Ik zou soms willen dat hij nóg smaller
was. Maar dichtbij de berm flink in het licht zetten is daar absoluut geen
probleem mee! ook niet als je de lamp recht vooruit richt. (in plaats van
opzij of naar de grond of beide)

> Groeten, Klaas. (Misschien wel een 50 watt lampje erbij kopen voor groot
> licht...) Verzijl.

Wilfred -voor tegenliggende(bukkende?) fietsen is 20W al heel groot licht-
van Norel