Ligfiets-forum Archief: bericht 5325

Re: vraagjes over verlichting

René Prevo rbgb_prevo op hetnet.nl
Do Dec 9 15:31:53 CET 2004

Citeren Klaas Verzijl <kve op oce.nl>:
> Dag verlichte liggers,
>
> Ook ik ben maar aan een mini-projectje begonnen: andere verlichting in
> de quest. Nu is daar al veel over geschreven: vooral over het gebruik
> van zeer heldere LED's. Ik ben echter van plan om het
> simpel-maar-toch-eenvoudig aan te pakken. Een ordinaire, zware
> loodgel-accu van 12V/7Ah en een halogeenlamp van 20 watt uit de
> bouwmarkt. Wie heeft ervaring met het volgende:
>
> 1) Een accu verliest veel van zijn capaciteit als het koud is: Dus als
> je je verlichting het meest en het langst nodig hebt. Waar moet je op
> [...]
Ervaringen met de capaciteit van de accu heb ik niet (was bij mij altijd
voldoende, ook bij 0 C en bij lagere temperaturen fiets ik niet).

Een lampje met een hoek van 10 graden en een vermogen van 20 Watt geeft genoeg
strooilicht om de berm te zien. Je kan ook de bundel iets naar rechts richten.
Ik heb bij Conrad lampjes van 10 graden en 10 Watt gezien. Of die voldoen weet
ik niet, zelf gebruik ik 20 Watt.

zie ook mijn zelfbouw

René