Ligfiets-forum Archief: bericht 5281

Re: lek rijden

HarryLieben op cs.com HarryLieben op cs.com
Wo Dec 8 13:52:31 CET 2004

"Dirk (ligfiets)" <Dirk_ligfiets op hotmail.com> schreef:

> Sinds half oktober heb ik de vredestein S-licks vervangen door Schwalbe
> marathon slicks (beide steeds opgepompt tot 6 ŕ 7 bar). Dit resulteerde sinds
> toen al in 5 lekke banden achteraan (telkens op andere plaatsen) en 2 vooraan
> en dat op ongeveer 1500 km.
> Ter vergelijking, met de vredestein S-licks reed ik 5000 km met amper 2
> lekken: telkens toen de band versleten was. Hebben anderen gelijkaardige
> ervaringen met deze banden? De Schwalbe's lijken wel glasmagneten die alles doorlaten.

Ik had gelezen (Ligfietsplaza/accessoires/banden) dat ze bij nat weer snel
lek gaan door glas. Ik heb ze nu voor op de Quest op 6,5 bar, maar heb ze wel
voorzien van leklint. Voor het gevoel rijden ze lichter dan Monte Carlo's en
Black Comets zónder leklint. Ik heb er nu 2000 km zonder lekken mee gereden en er
is zelfs geen sneetje te zien. Mogelijk rijdt ik in glasarm gebied (Drenthe).
Natte wegen mijd ik iig. niet.

> Verder las ik onlangs ergens dat er ook een Schwalbe marathon plus bestaat
> met anti-leklaag: weet iemand of die al te krijgen in 20 inch formaat? Dan
> zou ik daar eens naar op zoek kunnen gaan, want ik vind de vredestein S-licks
> niet bij de fietsenmakers in de regio rond Leuven (België).

Dat is een redelijk lichtlopende band die heel goed bestand is tegen lekken.
Zelf (nog) geen ervaring mee. Ook in 20" te krijgen. Wel vrij breed (41 mm)
dus past wellicht niet tussen alle vorken!

Harry.