Ligfiets-forum Archief: bericht 5256

Re: Nachtelijke navigatie ...

Renaat Van Hoof renaat.van.hoof1 op pandora.be
Di Dec 7 22:36:13 CET 2004

Citeren Ron D. <jafo op mienadres.nl>:
> Wat me opviel is dat zowel de route die ik via de 'knooppunten' fietste als de
> bordjes met informatie over de route zo goed als onzichtbaar waren.
> En dat terwijl de verkeersborden dankzij m'n fietslicht goed te zien waren.
> Ook de kaarten bij de knooppunten stonden zo'n beetje iedere keer net buiten
> het bereik van de dichtsbijzijnde straatlamp.

Dat vind ik ook een groot nadeel aan heel veel fietsroutes (o.a. de lf-routes, zowel deze die
aangegeven zijn met bordjes maar nog meer die slechts zijn aangegeven met verf) en het
fietsknooppuntennetwerk.  Zodra het donker is zijn ze zo goed als onbruikbaar.  Een doordachtere
plaatsing van de routebordjes zou dit probleem deels kunnen verhelpen.

Al deze routes zijn duidelijk gemaakt met de toeristische fietser op het oog.  Fietsers die overdag bij
droog weer een rustig tochtje willen fietsen met een fiets met niet al te smalle banden (vanwege de
onverharde wegen).  Spijtig genoeg zijn er in BelgiŽ bijna geen andere routeaanduidingen voor
fietsers.  Er zijn de wegwijzers voor de automobilisten maar deze zijn natuurlijk niet altijd bruikbaar
en verre van ideaal voor fietsers.  Een alternatief bestaat er niet.

Renaat - maakt ook in het donker gebruik van de LF-routes en het fietsknopenpuntnetwerk maar
verliest dan soms wel veel tijd met zoeken - Van Hoof