Ligfiets-forum Archief: bericht 5252

RE:Versnellingskabel in barendshifter breekt

Leo Jonkers ljjonkers op home.nl
Di Dec 7 19:50:44 CET 2004

Wim Ganseij schreef o.a. :Het komt niet door een val of doordat het stuur
tegen een muur staat.Het lijkt of het gewoon begint te slijten. Het ziet er
rafelig uit.Het is ook door twee verschillende fietsenmakers gerepareerd.
Dus ik vraagme af wat een goede oplossing is. Dikkere kabel?

Wim,

Ik heb zelf ook twee ligfietsen met barendshifters en heb er nooit problemen
mee, bij mijn oudste zit ie er al zeker 4500 km in. Ik heb ze zowel voor
voor- als achterderailleur. Vooral die laatste gebruik ik heel veel. Buiten
(heel) soms wat teflon erop spuiten doe ik er niks aan en ik heb nog nooit
zo fijn schakelmechanisme gehad. Met andere systemen op bovensturen had ik
altijd problemen. Ik vermoed dus dat er wat fout zit in je versteller, want
die slijtage is echt niet normaal. Ik ben niet zo technisch dat ik je kan
uitleggen hoe je dat uit elkaar kunt halen, als dat al kan. Het is anders
wel verdomd jammer, het zou juist helemaal geen problemen mogen geven.
Probeer de kabel van boven goed in te spuiten met teflon ofzo iets en anders
zou ik aan vervanging van je versteller gaan denken. Ik hoop voor je dat je
een oplossing vindt, beter schakelen dan met barendshifters bestaat volgens
mij niet.

Mvg Leo Jonkers