Ligfiets-forum Archief: bericht 5249

Re: montage van luxeonleds

Mark van Gorkom mvang op xs4all.nl
Di Dec 7 18:18:00 CET 2004

>omdat ik vooral ook benieuwd was naar de luxeon 3W heb ik er eentje
>bijbesteld en getest: geeft een bak licht, ik denk zelfs dat ik met die
>ene en een 6-lens mijn weg voldoende kan verlichten, maar heb voor alle
>zekerheid nog een aantal warmwitte luxeons 1W besteld om hem eventueel te
>ondersteunen. maar ik durf em niet laten branden, dat ding wordt enorm
>warm op korte tijd.
>
>nu weet ik dat er koel-lichamen bestaan, ik hoop echter wel dat ik deze
>niet te groot moet nemen, want ik wil deze nog gemonteerd krijgen ook.
> [...]

Op http://elektrolumens.com/Tri_Star_Phazer/Tri-Star-Phazer.html staat een
"zak"lamp met drie 3W luxeons, en ook een fotootje van de LEDjes met
koellichaam: dat is dus een relatief dun stuk alu, al staat dat wel in
contact met de nogal grote zaklamp.
Op een gewone ligger kun je de LEDs koelen m.b.v. je fietsframe, en op b.v.
een Quest laat zich vast ook wel een alu beugel van licht naar "ruggegraat"
knutselen. Een dunne alu plaat voor op de neus van een VM kan natuurlijk
ook (ff netjes in vorm kloppen!).

Mark - wil ook 3x3W maar komt naast 16 uur fietsforensen en 4 uur
auwtoforensen in de week nergens meer aan toe - van Gorkom.