Ligfiets-forum Archief: bericht 5248

RE: Nachtelijke navigatie ...

kees op r-en-d.demon.nl kees op r-en-d.demon.nl
Di Dec 7 17:09:21 CET 2004

Citeren Jasper Rutjes <jrutjes op home.nl>:
> Ow vergeet ik erbij te zetten mijn excuses voor het feit dat ik nu twee
> keer achter elkaar mail maar de fijnste/kleinste/lichtste head lights
> zijn van PETZL.
[KNIP!!!]

Nadeel ervan is wel dat je jezelf in de spiegel kunt kijken en dat je zo mooi
ook je knieen aan het bijlichten bent. Dat verkleint weer de effectiviteit
van je gewone koplamp. Wel handig om even je computertje af te lezen, of de
berm in de gaten te houden als je vanwege tegenlicht en/of mist anders de
rand van de weg niet meer ziet.

Gisteren weer eens gefietsforenst, waarschijnlijk voor het laatst in Engeland
op de hurricane. Heel lekker, alleen die ene rotonde waar twee drie
doorgaande wegen elkaar kruisen ging het bijna niet goed. Een vrachtwagen die
binnendoor inhaalde en voor/overlangs er af wilde. Toen mijn remmen maar even
gebruikt.
Over niet gezien worden: straatlantaarns, in de koplampen van 30 auto's en
zelf je licht nog aan. Maar ja, een vrachtwagen duwt dan soms hard door.

Veel andere automobilisten doen het beter, zetten behulpzaam hun groot licht
aan als ze achter je de helling af sjezen, zodat je zelf ook extra licht
hebt. Jammer alleen dat ze me dan via het spiegeltje verblinden, maar dat
kunnen zij ook niet weten.

Veruit de meeste tijd heb ik alleen mijn multi-led-dynamo lamp aangehad (zie
zelfbouwhoek voor wie het noooogggg niet heeft gezien). Maar zo nu en dan ook
mijn hoofdlichtje erbij aan. Vooral als vanwege bochten (horizontaal en/of
verticaal) ik daardoor vroeger zichtbaar was voor aankomend verkeer.

Overig is Petzl lang niet de enige met dit soort lampjes. Merkloos kun je ze
ook al kopen voor enkele euri.

Kees, heeft hoofdlampjes voor het hele gezin, van Malssen