Ligfiets-forum Archief: bericht 5245

Re: Ligfietsen en zichtbaarheid

Rob Jansen rob op myvoice.nl
Di Dec 7 17:03:39 CET 2004

Quoting Andre Meerman <AMeerman op insinger.com>:

> Zou het voor je uitmaken als je aan de zijkant verlichting aanbrengt. Op
> sommige auto's heb ik dat ook zien verschijnen.
> Volgens mij was dat iets van oranje.
> Je bent immers toch iets breder dan een gewone fiets.

Tja,

helaas is onze wetgever het niet altijd eens met wat beter zichtbaar of zelfs
veiliger is. Zo bezit mijn oude motorfiets (import uit Canada)
standverlichting op de klipperlichten. Dat is daar verplicht en zo hou je een
motorfiets en b.v. een auto met een kapotte lamp uit elkaar.

Erg veilig: contourverlichting.

Helaas in Nederland verboden. Je moet tegenwoordig zelfs de bedrading die dit
verzorgt wegknippen, anders krijg je in NL geen kenteken.

Daarmee kom ik bij een punt waarop organisaties als de Fietsersbond en NVHPV
bij de wetgever kunnen scoren: betrek de wetgever eens bij besprekingen over
veiligheid en zichtbaarheid. De Fietsersbond doet dit al wel voor
verkeerssituaties. Het aanpakken van veiligheid van de (lig)fiets kan
landelijk nog meer invloed hebben.

Dit was (en is) voor mij een van de redenen om lid van de NVHPV te worden.

Rob Jansen