Ligfiets-forum Archief: bericht 5228

Re: Ligfietsen en zichtbaarheid

quivite op xs4all.nl quivite op xs4all.nl
Di Dec 7 13:36:07 CET 2004

Wilfred,

Preoccupatie is de grootste boosdoener binnen de gedachtenwereld van de
weggebruiker.

(pre·oc·cu·pa·tie (de ~ (v.), ~s)
    1 datgene wat de geest bezighoudt => zorg)

Deze nadert een wegsituatie die bekend is en wat er aan ander verkeer te
verwachten is. Bij het naderen van deze wegsituatie wordt een inschatting
gemaakt van de snelheid waarmee deze te nemen is als er geen ander verkeer aan
komt en waar en wanneer er eventueel geremd moet worden voor een andere auto.

Andere verkeersdeelnemers worden mentaal geblokt en in hoge mate transparant.

Laatst was ik zelf ge-preoccupeerd toen ik een rotonde gepasseerd was en al
spookfietsend ervan uit ging dat ik veilig was en pas op het laatste moment
een tegenligger opmerkte.
Ik probeer deze rotonde altijd zo snel mogelijk te nemen zonder door een auto
geschept te worden. In mijn belevingswereld was de rotonde het gevaarlijke
punt en toen ik dat voorbij was dacht ik dat mij op het fietspad geen gevaar
meer te duchten viel. fout!

Overigens maak ik het maar een aantal keren per jaar mee dat ik in de ankers
moet voor een andere weggebruiker die niet oplet.

Dick -bukfietsend voor het overzicht- Verboom