Ligfiets-forum Archief: bericht 5221

Re: Ligfietsen en zichtbaarheid

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Di Dec 7 12:17:36 CET 2004

Citeren Andre Meerman <AMeerman op insinger.com>:

> Uit eigen ervaring weet ik dat dit wel kan uitmakent.
> Een tractor komt op je af op een stik donkere landweg. Voert twee dicht bij
elkaar staande koplampen.
> Denk o.k. tractor en ga toch wat opzij. Wat blijkt? Achter de tractor hangt
een aanhanger is zeker 40-50 cm breder is zonder
> contour verlichting. Schrik mij kappot en duik de berm in.
> Mijn vrouw werkt regelmatig bij deze boer(ekinkel) en zou hem er een
ernstig over onderhouden.

Akkoord. Contourverlichting kan uitmaken (zoals in situaties die jij
beschrijft). Maar als je wordt opgemerkt door je verlichting en er wordt
vervolgens niets met dat gegeven gedaan.... Of er nou een fietser, brommer,
trekker, etc. met verlichting aankomt maakt vanuit een zijweg (zeker als je
voorrang moet verlenen op AL het verkeer wat op die weg rijdt) het niet uit
wlk voertuig je ziet rijden.

> Zou het voor je uitmaken als je aan de zijkant verlichting aanbrengt. Op
sommige auto's heb ik dat ook zien verschijnen.
> Volgens mij was dat iets van oranje.
> Je bent immers toch iets breder dan een gewone fiets.

Hm... misschien helemaal niet zo'n gek idee. Boris van Dingenen heeft het
toegepast op z'n fiets; oranje LEDs als zijverlichting. Ik heb nog wel een
vrachtje felle oranje LEDs liggen; misschien die maar eens door de zijkant
boren.

Wilfred -kwaad zal het vast niet kunnen- van Norel