Ligfiets-forum Archief: bericht 5217

Ligfietsen en zichtbaarheid

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Di Dec 7 11:26:14 CET 2004

Hoi allemaal,

Tja, vanochtend weer 'mis'. Op de bekende oversteekplek.
Ik reed richting die plek en links van mij reden 2 auto's die me van achteren
genaderd zijn. Ze halen me in en willen afslaan waar ik rechtdoor wil. De
eerste auto kan zonder problemen voor mij langs en doet dat ook. De tweede
auto had ook door kunnen rijden en zonder mij te hinderen voor mij langs
kunnen gaan. Helemaal elegant was dat niet geweest maar verder niet zo'n
punt. Maar wat doet die 2e eikel? Remt af en besluit in eerste instantie te
wachten.... om vervolgens tch maar op te trekken waardoor ik in de ankers
kon. Op datzelfde moment komt er van rechts ook een auto die mr dan genoeg
gelegenheid heeft gehad om mij te zien maar heeft schijnbaar ook geen trek om
te wachten. Maar helaas, hij ontkwam er toch niet aan om alsnog (wat aan de
late kant) de rem stevig in te trappen. Hij stond ruim een halve meter op de
fietsstrook. Ik ben met een bochtje voor hem langs gereden.

Op het werk bracht ik het ter sprake.
n collega:
[ "Ja, maar ja, wat wil je. 's Ochtends rijd ik je ook voorbij. In de
[ verte zie ik een rood achterlicht en pas op het laatste moment zie ik
[ dat het om een ligfiets gaat."

WTF maakt het uit of er een brommer, snorfiets, ligfiets of bukfiets rijdt?
Er rijdt verkeer..... punt.

Een andere collega:
[ "Ik kan het me best indenken dat ze je zo slecht zien. Je bent laag en
[ met sommige auto's kan ik me indenken dat je zoiets laags bij de grond
[ niet kan zien"

Ik heb hem uitgelegd dat op een afstand van 50 meter de hoogte van mijn fiets
echt geen bezwaar is en dat mijn voorlichten toch echt goed zichtbaar zijn en
moeilijk over het hoofd gezien kunnen worden, zeker als ik 20W ontsteek.

Hij vervolgt:
[ "Ja, maar in het donker zie je misschien de verlichting dan wel maar
[ het contour van de fiets ontbreekt eraan waardoor je niet weet wat er
[ rijdt"

Gelukkig is er nog hoop voor hem, hij is net begonnen met rijlessen. Ik heb
getracht een positieve bijdrage te leveren. Wat maakt het uit of de contouren
ziet of niet? Het gaat erom DAT je de lichten waarneemt en vervolgens ook een
goed inschatting maakt hoe snel het licht zich verplaatst en in welke
richting. Weet je dat, dan weet je genoeg. Je moet geen rekening houden met
fietsers maar rekening houden met verkeer... dus k met verkeer wat je wel
ziet maar waarvan je niet weet wat het is.

Beide collega's zijn niet overtuigd.

Wilfred -is 's nachts met z'n ligfietsen beter zichtbaar dan de gemiddelde
bukker- van Norel