Ligfiets-forum Archief: bericht 5197

Re: ledjes.... vraag

Wilfred van Norel ligfietsen op home.nl
Ma Dec 6 19:08:20 CET 2004

Citeren Koen Van den Bergh <koen op ligfiets.net>:

> Naargelang het voltage tussen x en y ligt branden er meer of minder leds,
> zodat deze allemaal vrij hard branden.
> Onder z V valt ook voeding naar eventuele radio en gps/pda uit. Onder z V
> gaat dan ook een signaalled branden om weer te geven dat de batterij
> opgeladen moet worden. Ook weet je dat vanaf die signaalled brand je nog
> i-aantal uur licht hebt.
> Onder y V heb je enkel nog licht om gezien te worden, niet meer om te
zien
> totdat de batterij leeg is.

LEDs vrij hard laten branden kan natuurlijk met een stroombron in plaast van
een spanningsbron.

> volgorde van meer naar minder V: x z y  De juiste waarde van deze
getallen
> zal afhankelijk zijn van type batterij 6V, 12V, ... en de configuratie
van
> leds.
>
> Eventueel schema aanpassen tot extra tussenstappen en signaalleds, maar
> het principe is hopelijk duidelijk.

> Koen -wil ledverlichting en batterijmeter, en beide combineren-

Het is goed mogelijk. Ik heb een accuspanningsmeter gebruikt om de
verbinding tussen naafdynamo en accu te schakelen (bij lage accuspanning
verbinding maken om de accu op te laden en bij hoge spanning verbreken om
laden te stoppen).

Dit valt ook zeer goed toe te passen voor meer of minder LEDs. Een
accuspanningsmeter heeft vaak meerdere LEDs die je (afhankelijk van de
schakeling) aan kan laten gaan bij een bepaalde spanning. Ook kan hoe hoger
de spanning, hoe meer LEDs van de accuspanningsmeter. Dus daarmee kan je dan
ook meerdere strengen LEDs aansturen voor gewoon verlichting.

Wat jij zegt: afhankelijk van de spanning de weerstand variŽren is ook
verder geen punt.

Wilfred -schema van elektuur gebruikt- van Norel