Ligfiets-forum Archief: bericht 5191

Re: luxe(on)probleem, richtingaanwijzers en diagnoselampjes.

Theo Mol theo op nixin.nl
Ma Dec 6 16:54:19 CET 2004

Zeven reacties in een uur, dan leeft een onderwerp. Dank aan allen, maar
het is nog niet opgelost.
Als ik het kon maken, dan had ik knipperlichten met leds. Maar dat kan
ik niet - tenminste, dan wordt het niet wat ik wil - dus ik heb pas
knippers aangebracht toen ik zag dat ik ze kon kopen bij mijn
hofleverancier in Dronten. Het werkt op 6V met gloeilampjes en een
knipperautomaat met relais. Leuk hoor, tikt net als in een auto. Het
voordeel van die lampjes is dat ze rondom uitstekend zichtbaar zijn, met
ledsgaat dat niet zo goed. Ook heb ik wel eens gehoord dat de lichtjes
onder een bepaald vermogen de knipperautomaat niet genoeg belasten en
dan werkt hij niet.
Verder had ik geen zin de hele quest vol te punniken met draadjes.
Daarom heb ik de installatie gemaakt met netwerkkabels. Een loopt naar
de schakelaars aan het stuur, een naar de lichten aan de voorkant en een
naar de lichten aan de achterkant. Daar zitten van die handige kleine
stekkerdozen met schroefcontactjes. Een uitkomst voor een knutselaar van
mijn kaliber! Ik weet heus wel dat er op deze manier ook meters draad
door mijn fiets lopen, maar ik blijf er zo niet met mijn voeten in hangen.
Voor de signaallampjes maak ik gewoon een uitbreiding in dashboardvorm
of  - vandaar mijn vraag of 1 weerstand ook kon - een miniatuurquestje
met lichtjes erop . Dat zal wel lukken, maar hoe kom ik van dat
geknipper af?

--
Groet van Theo, geen stroom in de garage = niet solderen, Mol.