Ligfiets-forum Archief: bericht 5184

Re: luxe(on)probleem

nico.van.laar op philips.com nico.van.laar op philips.com
Ma Dec 6 15:24:49 CET 2004

Theo Schrijft...
> Mijn knipperlichten gebruiken zoveel energie dat mijn koplamp
> meeknippert. Is er een lichtgewicht-manier om dit te voorkomen,

Ik weet twee manieren.
1) De eerste is erg voor de hand liggend: Zorg voor een lage weerstand in
het
gemeenschappelijke deel van je installatie (Accu, bedrading, zekeringen ,
stekkers etc.)

Als dat niet helpt of niet kan, dan kan je nog het volgende overwegen:

2) Schakel je richtingaanwijzers beurtelings (voor-achter-voor-achter,
etc.)
 Je ziet het wel eens op autobussen: Twee lichtje onder elkaar die om
beurtelings
 oplichten. Bij jou zitten die twee dus niet onder elkaar, maar voor en
achter.
 Er brandt dus telkens maar een richtingaanwijzer tegelijk. Voor de accu
lijkt
 het of er continue een lamp stroom gebruikt in plaats van 2 aan, 2 uit,
etc...
 Nadeel: Je clignoteur moet dus zijn voorzien van wissel-contacten.

Nico - mijn Alleweder heeft dit systeem al jaren - van Laar

Philips   Business  Communications                  Email:
nico.van.laar op philips.com
Room KOC 36                                         Phone:
+31(0)35 689 3570
P.O. Box 32, 1200 JD Hilversum , The Netherlands    Fax:
+31(0)35 689 1566
Company home page:
http://www.sopho.philips.com