Ligfiets-forum Archief: bericht 5179

Re: koude voeten

harrylieben op cs.com harrylieben op cs.com
Ma Dec 6 12:16:33 CET 2004

Citeren Klaas Verzijl <kve op oce.nl>:
> Dag.
>
> Misschien een imaginaire beer op de weg, maar ik kan me voorstellen dat
> het dichtplakken van de voetengaten van velombielen een nadeel kan
> hebben: je kan niet meer achteruit. Dat kan tijdens een racesituatie
> misschien geen kwaad, maar ik heb me wel eens in veiligheid moeten
> "steppen". Een auto ging achteruitrijden en keek over mee heen.

Het is altijd zaak om je zodanig op te stellen dat auto's je in het zicht of
in de spiegel hebben. Dat kan natuurlijk weleens mislukken en dan is een
Flintstone-beweging een laatste redmiddel. WILMAAAAA!

> Voor mij zou het toch geen optie zijn, want zelfs bij deze temperaturen
> licht er een laag zweet als plas links en rechts op de body...

Dan zweet je wel erg veel. Of is het gecondenseerd vocht?

> [...]
> koud het was, maar ik geloof kouder dan -10 graden celsius. Hij had geen
> handschoenen aan en toch kon hij met gemak de pennetjes in het bord
> steken. Last van koude handen had hij niet.
> Wat zouden wij liggers dus kunnen doen? Toch misschien iets meer
> aantrekken wellicht. Onze romp wordt warmer en de handen en voeten
> blijven dat wellicht ook. Natuurlijk is het een andere situatie. Hij zat
> stil en ging dus niet zweten, dat doen wij wel. (zodat onze warme
> kleding nat wordt wat onprettig is en bovendien ongunstig voor de

Dat deel met het warmtevest heb ik niet meer gevolgd. Ik kon het zelfgekozen
lijden van die man niet langer aanzien ;-) Dat warmtevest doet me denken aan
de methode van boeddhistische monniken: een gloeiend kooltje even onder de
navel bevestigen om te kunnen mediteren in de sneeuw :-) Een chemische
hotpack zou je zo kunnen gebruiken. Ik kan me voorstellen dat dat prima werkt
als het echt koud is: wel een lekker warme uitstraling vanuit de basis, maar
geen belemmering van uitwaseming van zweet. Dat is heel wat anders als de
romp inpakken met extra kleding.

Voor mij is het "kooltje" (electrische inlegzool) onder de voeten een prima
oplossing bij milde tot matige koude. Ik ga niet overmatig zweten door
kleding op een plek waar ik toch wel warm blijf (romp).

> Zelf fiets ik nog steeds met een lange fietsbroek (overbroek, zonder
> zeem dus), een T-shirt van polyesther (neemt nauwelijks vocht op) en een
> ski-pully. Ook zo'n fleeceband om het voorhoofd, achterhoofd en oren te
> beschermen tegen de kou).

Hoofd, hals(!) en benen pak ik ook goed in, romp dus juist niet. Met een
ademend race-shirt wordt mijn rug nóg nat van het zweet, ook na
overschakeling op een Ventisit kussentje (die overigens wel een stuk beter is
als het originele kussen). Het zweten heeft ook te maken met het feit dat ik
niet altijd even hard rijd tijdens een rit. Als ik ingereden ben doe ik graag
een paar sprintjes tussendoor en dan loopt de romptemperatuur even flink op.
Ik heb wel een jas bij me, die ik aantrek zodra ik uitstap.

Harry.