Ligfiets-forum Archief: bericht 5175

koude voeten

Klaas Verzijl kve op oce.nl
Ma Dec 6 09:50:38 CET 2004

Dag.

Misschien een imaginaire beer op de weg, maar ik kan me voorstellen dat
het dichtplakken van de voetengaten van velombielen een nadeel kan
hebben: je kan niet meer achteruit. Dat kan tijdens een racesituatie
misschien geen kwaad, maar ik heb me wel eens in veiligheid moeten
"steppen". Een auto ging achteruitrijden en keek over mee heen.
Voor mij zou het toch geen optie zijn, want zelfs bij deze temperaturen
licht er een laag zweet als plas links en rechts op de body...

Wat wel schijnt te werken tegen kouden handen/voeten, is het volgende:
Tijdens een uitzending van discovery zag ik een verschrikkelijke bikkel
gekleed in onderbroek zo'n twee en een half uur (!) plaatsnemen in een
ruimte waar het net aan vroor. (Brrrrrr) Ze hebben hem eruit gehaald
toen 'ie onderkoeld ging raken. Hij moest periodiek een soort testje
doen: pennetje in een bord met gaatjes stoppen en dat ging al heel snel
niet meer.

Toen hebben ze hem een soort warmtevest gegeven, waardoor zijn romp
lekker warm werd (ook voor de rest kleding aan). Ik weet niet meer hoe
koud het was, maar ik geloof kouder dan -10 graden celsius. Hij had geen
handschoenen aan en toch kon hij met gemak de pennetjes in het bord
steken. Last van koude handen had hij niet.
Wat zouden wij liggers dus kunnen doen? Toch misschien iets meer
aantrekken wellicht. Onze romp wordt warmer en de handen en voeten
blijven dat wellicht ook. Natuurlijk is het een andere situatie. Hij zat
stil en ging dus niet zweten, dat doen wij wel. (zodat onze warme
kleding nat wordt wat onprettig is en bovendien ongunstig voor de
isolatiewaarde ervan).

Zelf fiets ik nog steeds met een lange fietsbroek (overbroek, zonder
zeem dus), een T-shirt van polyesther (neemt nauwelijks vocht op) en een
ski-pully. Ook zo'n fleeceband om het voorhoofd, achterhoofd en oren te
beschermen tegen de kou).

Groeten, Klaas (gelukkig zelf geen koude tenen).