Ligfiets-forum Archief: bericht 5169

Re: vermogen leveren in verschillende houdingen

kees op r-en-d.demon.nl kees op r-en-d.demon.nl
Ma Dec 6 00:07:35 CET 2004

Wijnandt wil het weten:
(ik schreef)

> Hm..., leg 'ns uit...

Zoals gezegd, op aanvraag..

> Volgens
> http://www-atm.physics.ox.ac.uk/rowing/physics/ergometer.html#section13
> komt dit uit op 30 Watt.

Als je ervanuit gaat dat mijn beschouwing er eentje is 'bij benadering' dus om
een indruk te krijgen van hoeveel ongeveer, dan zit mijn schatting en dat van
deze site dicht bij elkaar. Als ik je link volg, dan zie ik ongeveer dezelfde
redenering als die ik ook gevolgd heb: je brengt je lijf in beweging, creeert
dus kinetische energie en gooit die elke keer bij het veranderen van richting
weg. Of je nu op 18, 25 of 30 uitkomt, hangt een beetje af van de schatting
van gewicht van de roeier, van de afstand die het lijf aflegt en hoe snel je
roeit.
Ook op die link zeggen ze trouwens dat het een benadering is.
Heikel punt is alleen: hoe gooi je die energie steeds weg, want het moet wel
ergens blijven. Als je spieren ergens een remactie ondernemen, is het extra
arbeid en zou je kunnen beargumenteren dat je dus twee maal zoveel arbeid niet
meerekent.

Kees, zelden last van koude voeten en verwacht ze straks no'g minder te
hebben, van Malssen