Oude ligfietslijst: bericht 9546

Van: "Frederik Van De Walle" <frederixie@h...>
Datum:  Wed Jan 31, 2001  7:20pm
Onderwerp:  Re: Moet Ligfietsen een Olympische sport worden????

Ha heren!

"Hgn Dhr. Huijgen" wrote:
>....volledige stroomlijn of velomobiel.
>We volgen hetzelfde parcour als de wielrenners (indoor en/of outdoor) >en
>we rijden het 30% sneller dan deze

>Klaas wrote:
Wat wel goed is voor de doorontwikkeling van het voertuig op zich zijn
bijvoorbeeld uurraces, sprints over 200 meter enzovoorts. Dit soort
wedstrijden lijken een beetje op de "zoutvlakte-races". De beste
constructeur wint.<

Er staan hier enkele interessante dingen...
Inderdaad, de ongelimiteerde klasse hoort eigenlijk meer thuis in de 'zout
vlakte' races dan bij de wegraces. Cycle vision mag dan ook geschikt zijn
voor een 'volle harde', maar ongeveer alle andere ligfiets- en UCI
wegwedstrijden zijn dat niet.
Als we worden overspoeld met die fantastische snelheden van de records heb
je inderdaad de neiging te denken dat dat op de 'gewone weg' ook wel in die
buurt zit...30% sneller... misschien op een parcours met héél veel vlakke
rechtdoor.
Zelfs in een gestroomlijnde fiets zit maar een mens, en die heeft véél tijd
en afstand nodig om op hoge snelheid te komen. MAW, de topsnelheid mag dan
hoog zijn, de acceleratie is minder. Tot nu toe is remmen, bochten nemen,
accelereren, verluchting! bij een volle veel minder dan bij de open fietsen.
Downhillen in de bergen is dus waarschijnlijk ook minder snel. Rechte
stukken moeten al behoorlijk lang (+1 km?) zijn voor een superstroomlijner
echt voordeel begint te voelen. En dan heb ik het nog niet over eventuele
obstakels die je wel eens tegenkomt in een wegwedstrijd. Een putje kan veel
ellende veroorzaken...
Ook het compititie element is veel minder. Geen zog om in te hangen, grote
verschillen, weinig rijders. Omdat zo een volle zeer snelle stroomlijn een
hele investering is die maar op heel weinig momenten 'bruikbaar' is. De
Thrust SCC (1200+ km/h) rijdt ook niet lekker in de stad ;o)

Als dit weet heb je meteen een verklaring waarom de wedstrijden (in de USA)
nog altijd niet immens populair zijn: we staren ons blind op de zoutvlakte
racers.

Ymte, Edwin, Dennis Mario, Walter Berger, de meeste top ligfietsrijders
hebben een volledig gestroomlijnde fiets ter beschikking, maar vaak komt die
niet eens uit de schuur. Echt wedstrijd, sport, dat gevoel is gewoon sterker
bij ongestroomlijnd rijden.
De échte HPV wedstrijd is die met lowracers. Ook snel, zeker op praktische
wegparcours. Tegenwoordig ontstaan er in de wedstrijden echte pelotons met
close racing en (ploegen) taktiek. Inderdaad, stayeren heeft zeker effect,
maar toch minder beslissend dan bij de UCI. De snelheden liggen dicht bij
elkaar. Plezant voor de racers en voor publiek. Bovendien is lowracen toch
net iets toegankelijker dan een volle stroomlijn. En herkenbaarder. Toch
heel belangrijk voor een sport?!
Persoonlijk vindt ik dat een stroomlijnpunt aan het bovenstaande niet veel
verandert. Alleen gaan we allen nog iets sneller en gaat die sponsoring toch
zo goed op die punt. Toch blijf je een echte buitenfietser. Het publiek ziet
je en als rijder heb je niet eens door dat er iets achter je hangt. Bij
ongestroomlijnde wedstrijden op ons continent aanvaarden wij de
stroomlijnpunt. Ze wordt veel gebruikt.

Of we nu echt sneller gaan dan de prof's op hun UCI, daar moet je geen punt
van maken: zo kan je eeuwig discussiëren. Wat wel telt, we zijn zeker NIET
traag en we worden met ze'n allen ieder jaar zelfs rapper. Beetje door de
fietsen, maar toch ook de wedstrijdrijders die ieder jaar toch weer net iets
serieuzer te werk gaan. Trainen dus.

Omdat we toch niet willen vergelijken met de UCI, waarom mag de
ongestroomlijnde klasse geen staartpunt hebben? De regels die nu bestaan
lijken me goed en we kunnen vooruit. Als er echt vraag is naar volledig
ongestroomlijnd klasse zonder staartpunt, maak ze dan. Als hier sterke
records gereden worden, zullen ze zeker nagestreefd worden.
Maar zoals ik lang geleden al eens zei: records zijn geen bodem voor een
groeiende sport. Wedstrijden wel.

Ik 'stem' voor lowracers om naar buiten te treden als sport. Moest dat nog
nodig zijn. En ik ben pro staartpunt. Want dat is geen slechte evolutie.

Gegroet,
Frederik