Oude ligfietslijst: bericht 24497

Van: "Bastiaan Welmers" <bastiaan@w...>
Datum:  Fri Nov 8, 2002  10:14pm
Onderwerp:  Re: Bochtenwerk

--- In ligfiets@y..., "Kees v Malssen" <kees@r...> wrote:
> Bert verfijnde:

> Inderdaad, Arnold heeft een voorwieldrive.
> Als ik het dan goed begrijp....
> Als mijn Hurry plat door de bocht niet helemaal plat moet worden,
> dan
> wil ik dat mijn voorwiel net niet wegschiet. Dus dat de
> voorwieldruk
> ONDER de afschuifkracht blijft (verkeerde terminologie,
> ongetwijfeld,
> maar vast duidelijk wat ik bedoel ;-)
> Dus door aan te zetten in de bocht bevrijd ik mijn voorwiel van de
> overdruk en loop ik minder kans om te slippen. Door de scherpe
> [...]

In de gevallen waarbij het wegdek nat of door andere rede glad is en
ik een bocht moet nemen, durf ik niet te remmen of op te trekken.

Bij het optrekken heb ik een keer gehad dat het zaakje gevaarlijk
begon te kwispelen. Ik kon nog net overeind blijven.
Het probleem leek van een slippend, en daardoor geleidelijk
wegglijdend achterwiel te komen. Doordat ik meestuurde en meteen
ophielt met trappen, dribbelde ik weer in het goede spoor.

De voorrem remt in geval van regen zeer schokkerig, door de natte
en geribbelde velg. De achterrem kan door het vocht onverwacht met
een luid gepiep met een schok een formidabele remkracht ontwikkelen.
Beide geen goed recept om veilig een gladde bocht door te gaan.

Groeten, Bastiaan, 2 problemen bij 2 providers, de domainhoster is in
slaap gevallen en bij de ISP ver over de ongedocumenteerde
datalimiet :-(