Oude ligfietslijst: bericht 24495

Van: "Bastiaan Welmers" <bastiaan@w...>
Datum:  Fri Nov 8, 2002  9:44pm
Onderwerp:  Rotondes

Ik heb eigenlijk nooit problemen met rotondes, behalve met
minirotondes die aparte hoekige fietspaden eromheen hebben,
zoals de rotondes in Maarssen. Dan is het voor de fietser dus geen
rotonde meer, maar een vierkatande geworden. Ik neem zulke rotondes
als het kan altijd over de autogedeelte.

Verder zijn voor meer-sporenfietsen rotondes iritant die naar het
midden toe omhoog lopen. Op deze manier kantelt de fiets veel sneller.

En ik heb nooit problemen met voorang. De regels zijn eigen heel
simpel: f rechts heeft gewoon voorang f het verkeer op de rotonde
heeft voorang. Welke van de twee het is kan je ruim van te voren zien
aan het voorangsbord dat er wel of niet staat.

Ook geven mensen mij bijna altijd wel voorang als het moet. Ik kijk
ze wel altijd aan. Als het druk is en ik de rotonde helemaal rond
moet, bijvoorbeeld 3/4, dan pak ik het meest linkse deel van de
rotonde en steek ik m'n arm naar links. Moet ik afslaan, dan steek ik
m'n arm naar rechts en verplaats me naar rechts.

n keer schok ik wel even, ik reed helemaal links van de weg op de
rotonde terwijl een auto van rechts mij geen voorang leek te geven,
zodat we parallel naast elkaar op de minirotonde reden, ik links, zij
rechts.
Maar ze moest er meteen weer af, dus het was achteraf alleen maar
efficient gebruik maken van de wegruimte.

Groeten, Bastiaan, rotondes zijn geweldig om oneindig rondjes over
te rijden als je de weg niet kan vinden

  Reacties Auteur Datum
24529 Re: Rotondes Elvin Haak Sun  11/10/2002
24530 Re: Rotondes Robert Lammerts Sun  11/10/2002