Oude ligfietslijst: bericht 24471

Van: "Ymte Sijbrandij" <ymte@l...>
Datum:  Fri Nov 8, 2002  9:58am
Onderwerp:  Re: aparte voorwielaandrijving (en vertaling)

Bastiaan e.a.

De vergelijking met een automotor was alleen maar om een idee te geven. Er
valt vast wel wat op af te dingen, bijvoorbeeld bij slippende koppeling die
ook als een soort reduktie werkt en zo het koppel op de aandrijfas vergroot.
Maar om een idee te geven van het koppel wat op kan treden bij een fiets, ik
heb eens gemeten dat als ik me schrapzet met 1 been 300 kg kan drukken. De
grote van het koppel op je aandrijfas wordt verder nog bepaald door de
tandwielkeuze en cranklengte, maar is toch groot. Op een tweewieler zul je
deze kracht niet ontwikkelen omdat je eerst je balans zoekt bij het
wegrijden, maar met een driewieler als je bijvoorbeeld nog vlak voor een
auto wilt oversteken kom je wel in de buurt van je maximale kracht.

Over het uitkienen van aanrijfaskoppelingen en geveerde wielen om zo een in
een elkaar schuivende aandrijfas uit te sparen, waarschijnlijk werkt dit
niet omdat je construktie toch nooit helemaal star is. Vroeger heb ik eens
een lowracer gemaakt (met Mark Burgers) die een directe aandrijving naar het
voorwiel had. De cassette zat aan het frame (gelagerd in een buis langs het
voorwiel) en werd via een kruiskoppeling met het voorwiel verbonden dat aan
een eenzijdige vork vast zat. E.e.a was zo uitgekiend dat de as van het
sturen in het midden van de kruiskoppeling lag, zodat er geen uitschuifbare
as nodig was.

Na ca. 60 km brak de koppeling (die volgens de specificatie sterk genoeg
moest zijn). Waarschijnlijk toch verkeerd belast doordat bijvoorbeeld de
voorvork buigt bij hobbels in het wegdek en remmen. Experiment gestopt omdat
een voorwielaandrijving via een looprol bij het balhoofd eenvoudiger is en
meer stuuruitslag geeft.

Groeten, Ymte