Oude ligfietslijst: bericht 24462

Van: bert.bruynooghe@a...
Datum:  Fri Nov 8, 2002  7:46am
Onderwerp:  Re: [ligfiets] bochten met tweewielers

Bastiaan Welmers wrote:
> Is dat zo? Volgens mij moet je voor dat je naar rechts een bocht maakt,
> naar LINKS sturen. Daardoor 'kantelt' de fiets naar rechts, en zodra je wat
> overhelt
> naar rechts ga je naar rechts sturen.

Helemaal correct is dat niet: bij een fiets moet dat niet zozeer, bij
een motor des te meer. Dit is een algemene vergissing die men maakt bij
bestuderen van rijgedrag van tweewielers: bij een motor is de verhouding
massa berijder/massa voertuig van de berijder veel kleiner dan die bij
de fiets. Hoe kleiner dat getal, hoe meer van dat soort truuks je moet
uithalen om de totale massa te laten overhellen in de richting die je
wilt.
Bij een bepakte fiets speelt dat natuurlijk meer...

Bert - is stuurgedrag het stokpaardje van alle Flevo zelfbouwers? -
Bruynooghe