Oude ligfietslijst: bericht 24458

Van: Koen Van den Bergh <koen@m...>
Datum:  Fri Nov 8, 2002  6:23am
Onderwerp:  Re: [ligfiets] rotondes

8/11/2002 6:58:36, paul.rosbach@e... schreef:

>Hallo Allen,
>
>Rotondes zijn gevaarlijke dingen en het liefst vermijd is ze, maar is nu
>eenmaal niet altijd mogelijk, 9 van de 10 keer neem een auto gewoon
>voorrang maar niet alleen op een rotonde is dat nee op veel wegen nemen ze
>gewoon het recht wat ze denken te hebben.

Dat idee krijg ik ook meer en meer...
Ik merk dat als je durft de automobilist in de ogen te kijken en hem OP TIJD
laat zien naar waar
je wil, je dan meer je voorrang krijgt!

>Kijk maar ook even naar een zebrapad, welke auto zal daar stoppen als er
>iemand wil oversteken ook weer 9 van de 10 niet,

Als je laat zien dat je van plan bent om niet te wachten tot er een auto stopt.
Dan stoppen de
meesten ineens veel sneller. Je wacht dan uiteindelijk ook nog, maar je wandelt
veel resoluter
naar het zebrapad...

in het verkeer is het
>tegewoordig zo uitkijken, vooral met een ligfiets in de stad helemaal,
>Rotondes zijn en zullen (verwacht ik) gevaarlijk blijven.

Indien goed aangelegd is een rotonde veiliger als een kruispunt met lichten...
Het probleem is echter ook dat veel mensen niet weten hoe ze juist een rotonde
moeten nemen
(auto/fiets). Je mag nooit vergeten te laten zien waar je de rotonde af zal
rijden...

>Wat ik doe als ik niet zeker ben van de zaak, ik stap van de fiets en loop
>wel over, om hierdoor over de weg te gaan rijden doe ik niet meer omdat het
>mij al een bon heb gekost in Rotterdam, agenten vonden dat ik maar op het
>fietspad moest rijden verder was er geen uitleg mogelijk maar gewoon een
>bon.

Over de weg rijden, doe ik niet zo gemakkelijk. Enkel als het mij veel veiliger
lijkt dan het
fietspad.

>Iedereen dus goed uitkijken op een Rotonde maar natuurlijk altijd waar je
>ook ben auto's hebben vaak de gewoonte vlak langs je heen te gaan, een
>levensgevaarl gedrag, heb ook wel wat te zeggen over fietsers, welke
>fietser stop nu ook nog voor rood licht even eerlijk zijn als ik stop

Ik in 95% van de gevallen. Er is namelijk 1 kruispunt waar ik net iets vroeger
vertrek indien er
auto's moeten afslaan, dus door rood. Anders nu nog maar zelden (vroeger wel
meer gedaan).

"
>we moeten ook naar ons zelf kijken als we het hebben over gevaar in het
>verkeer.
"
Kunnen we dat niet op de plaza zetten?

>Normen er waarden in het verkeer zijn die er dan nog wel?

ja hoor, maar ze veranderen snel :(

>Kijk uit
>
>Paul Rosbach uit Rijswijk.

Koen -uit Kalmthout(B) niet ver van Antwerpen, daar is de politie op dat vlak
minder streng.
Fietspaden zijn 'slecht' om het vriendelijk uit te drukken-

  Reacties Auteur Datum
24468 Re: rotondes G. M. Beumer Fri  11/8/2002