Oude ligfietslijst: bericht 24457

Van: paul.rosbach@e...
Datum:  Fri Nov 8, 2002  5:58am
Onderwerp:  Re: [ligfiets] rotondes

Hallo Allen,

Rotondes zijn gevaarlijke dingen en het liefst vermijd is ze, maar is nu
eenmaal niet altijd mogelijk, 9 van de 10 keer neem een auto gewoon
voorrang maar niet alleen op een rotonde is dat nee op veel wegen nemen ze
gewoon het recht wat ze denken te hebben.
Kijk maar ook even naar een zebrapad, welke auto zal daar stoppen als er
iemand wil oversteken ook weer 9 van de 10 niet, in het verkeer is het
tegewoordig zo uitkijken, vooral met een ligfiets in de stad helemaal,
Rotondes zijn en zullen (verwacht ik) gevaarlijk blijven.
Wat ik doe als ik niet zeker ben van de zaak, ik stap van de fiets en loop
wel over, om hierdoor over de weg te gaan rijden doe ik niet meer omdat het
mij al een bon heb gekost in Rotterdam, agenten vonden dat ik maar op het
fietspad moest rijden verder was er geen uitleg mogelijk maar gewoon een
bon.

Iedereen dus goed uitkijken op een Rotonde maar natuurlijk altijd waar je
ook ben auto's hebben vaak de gewoonte vlak langs je heen te gaan, een
levensgevaarl gedrag, heb ook wel wat te zeggen over fietsers, welke
fietser stop nu ook nog voor rood licht even eerlijk zijn als ik stop
(altijd bij rood) rij iedereen verder door met alle gevaren van dien, dus
we moeten ook naar ons zelf kijken als we het hebben over gevaar in het
verkeer.

Normen er waarden in het verkeer zijn die er dan nog wel?

Kijk uit

Paul Rosbach uit Rijswijk.

Ard van Breemen

<ard@k...> To:
ligfiets@yahoogroups.com
cc:

Subject: Re: [ligfiets] rotondes

11/07/02 07.32 PM

Please respond to

ligfiets

On Sun, Oct 06, 2002 at 12:26:27PM +0200, willem wrote:

> In Rotterdam is het ook al zo duidelijk, op de ene rontonde heb je wel
> voorrang en de andere weer niet.

(Catching up ouwe mail)
Ik zie regelmatig mailtjes over dat fietsers wel of geen voorrang
hebben op een rotonde.
Ik heb geleerd (heb dat uit het boekje gehaald van de overheid):
- Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde
weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel
links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
(artikel 18 lid 1 RVV)
- Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. (Bord B6:
de haaietand bord).

Afslaan betekent dat je de bocht maakt, en minstens 5 meter
verder *nadat* je de bocht gemaakt hebt kan je als kruisend
verkeer aangemerkt worden voor banen/paden die bij die weg horen.
Als je erover nadenkt is dat ook heel logisch. (Die fietspaden
maken het weer onlogisch, maar ja, kruisingen tussen (auto)wegen
en fietspaden zijn dan ook levensgevaarlijk).

Dus een rotonde met een fietspad met haaietanden betekent dat je
alleen het verkeer van rechts voorrang moet geven. Wat eigenlijk
niet kan, want het verkeer van rechts heeft namelijk *geen*
bordje dat ze voorrang krijgen van de fietsers. Dat bordje
bestaat namelijk niet. De automobilist moet dus ook wachten, doet
hij dat niet, dan overtreed hij de verkeersregels. Bel dan ook
regelmatig naar 09008844 en geef de kenteken-nummers door. Fax
het desnoods.

Daarnaast is het voor automobolisten alleen mogelijk om voorrang
te verwachten van de fietsers op een rotonde als het fietspad
dermate ver van de rijbaan ligt dat een afslaande auto als
kruisend aangemerkt kan worden. Een richtlijn is dat er dan 10
meter tussen de rijbaan en het fietspad moet zitten (met 30km/u
is dat ongeveer 1 seconde...)

Als velomobiel rijder mijdt ik deze situaties als de pest door op
de gewone weg te gaan rijden. Dat is ook veel veiliger.

Mischien wordt het tijd de we gezamelijk individueel actie gaan
ondernemen tegen dit soort dode-rondes. Dus gezamelijk een lijst
opstellen van dode-rondes, en individueel voor elke dode-ronde
een aparte klacht indienen. Dit mag ook voor dode-rondes buiten
je eigen gemeente, om dat je natuurlijk met je fiets door het
hele land gaat.
Daarnaast uiteraard overtreders aangeven bij de politie. (Dus de
automobilisten die van rechts komen, en geen voorrang geven aan
de fietsers ook al hebben deze geen voorrang).

--
mail up 114+10:25, 5 users, load 0.17, 0.10, 0.04
mistar1 down 1+09:12

Ontvangstinstellingen wijzigen?
andere vragen?:
http://ligfiets.net/vvv/mailinglijst/
Lijstbeheer: ligfietsmanagers@yahoogroups.com

  Reacties Auteur Datum
24458 Re: rotondes Koen Van den Bergh Fri  11/8/2002
24468 Re: rotondes G. M. Beumer Fri  11/8/2002
24480 Re: rotondes Mark van Gorkom Fri  11/8/2002
24487 Re: rotondes G. M. Beumer Fri  11/8/2002
24562 Re: rotondes Arnold Kester Tue  11/12/2002