Oude ligfietslijst: bericht 24455

Van: hyz <henk@h...>
Datum:  Thu Nov 7, 2002  10:53pm
Onderwerp:  Re: [ligfiets] Re: Bochtenwerk

Citeren Kees v Malssen <kees@r...>:

> Aanzetten in de bocht verhoogd de grip op de weg. Voor mijn gevoel
> tenminste wel.

Een fiets is van nature onderstuurd, bij het aanzetten in bochten raakt
ie flink overstuurd, waardoor je de bocht "makkelijker" maakt, en
scherper door de bocht gaat (denk ik dan :-)

> Dat is ook het mooie van ligfietsen, de trappers staan zo mooi hoog
> dat je door kunt blijven trappen. Als je vooral met je gewicht
> stuurt, maakt je wiel nauwelijks een uitslag en hoef je niet al te
> bang te zijn daar tegenaan te komen.

En je dan weer eens flink vergissen als je weer eens op een "normale"
fiets zit. Dit vind ik een van de grotere voordelen, al vind ik het nog
steeds een beetje eng om vol gas door bochten te gaan, en doordat het er
spectaculair uitziet, zullen andere weggebruikers dit ook eng vinden. Dat
is wel iets om rekening mee te houden.

Dit moet inderdaad leuke foto's/filmpjes opleveren! 'k ken wel wat
bochten op mijn woon/werk route waar ik af en toe zelf van schrik hoe
spectaculair dit moet zijn van een afstandje.

Als ik op een fietspad andere mensen in de bocht linksaf tegenkom, kan ik
er trouwens prima "onderdoor" (onder het stuur), maar ook hier geld het
bovenstaande.

Maar de originele vraag was hoe moet een beginner dit doen?
Ga gewoon fietsen! Maak gewoon bochten!
In het begin hoef je niet gelijk alles te kunnen, het gaat vanzelf beter,
als je hierin geinteresseerd bent. Het is juist leuk telkens een nieuwe
techniek te leren, bochten sneller, losse handen, verzin het zelf maar.
Bovendien blijft zo je saaie woon/werk route ook afwisselend :-)

grtz
Henk

--
ing. H. Ph. Veldmans